fbpx

Porsche 911 ini disumbat enjin F1 sebenar Cosworth dengan 625hp  

porsche 911 tag championship lanzante f1 04

LANZANTE kembali dengan sebuah lagi projek 930 Turbo. Kali ini, projek TAG Championship adalah lebih ringan dan lebih berkuasa dari sebelumnya.

Projek restomod terbaharu dari syarikat UK ini hanya akan menghasilkan tiga unit 911 dengan enjin F1, setiap satunya mewakili tiga kemenangan F1 oleh McLaren pada tahun 1980-an.

Setiap 930 Turbo akan disumbat dengan enjin 1.5-liter twin-turbo V6 TAG TTE P01. Enjin F1 ini ditala semula oleh Cosworth dengan komponen dinaik taraf seperti omboh, injap, dan sesondol.

Ia juga mendapat turbo titanium lebih ringan, yang disahkan oleh McLaren. Selain itu, ia diberikan kotak udara baharu, penyejukan lebih baik, dan sistem ekzos lebih mantap.

Bagi mengawal penghantaran kuasa optima, enjin ini dikawal oleh ECO serba baharu dari Cosworth dan ini memberikannya 625hp, dan mampu berputar sehingga 10,250rpm.

Kuasa akan disalurkan ke roda belakang melalui kotak gear 993 asal dengan enam kelajuan, tetapi dengan nisbah khas. Ini membolehkan 911 restomod ini mencapai kelajuan 320km/j.

Sementara itu, sistem brek pula dibekalkan oleh cakera karbo-seramik dengan empat omboh di depan dan belakang. Rim adalah magnesium bersaiz 18-inci, dibaluti tayar Michelin Pilot Sport 4.

Tidak cukup dengan enjin berkuasa, Lanzante ‘membuang’ lagi berat dari 911 ini. Mereka menggantikan komponen asal hud, pintu, spoiler, bumbung, bampar, dan splitter depan dengan bahan gentian karbon. Ia kini 430kg lebih ringan dari asal.

Bahagian dalam juga diberikan diet. Tiada lagi cermin dan tingkap berkuasa elektrik. Tetapi aspek keselesaan lain tidak diabaikan, terdapat sistem penghawa dingin jenis ringan. Tempat duduk juga adalah Recaro ringan dengan harness enam-poin.

Tiada sebarang harga didedahkan, tetapi dengan projek restomod tiga unit bersama komponen bertaraf perlumbaan, sudah tentu ia tidak murah.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved