fbpx

Kongres Amerika Syarikat mahu haramkan DJI

dji-amerika-syarikat-3

Awal tahun ini, Amerika Syarikat telah pun meluluskan rang undang-undang untuk mengharamkan aplikasi media sosial TikTok di negara itu susulan mendakwa aplikasi tersebut berkait dengan kerajaan China. 

Terbaru, Amerika Syarikat bercadang untuk turut mengharamkan pengeluar dron dan ‘action camera’ DJI. 

Menurut laporan Digital Trends, kongres Amerika Syarikat mendakwa terdapat isu sekuriti pada perisian DJI yang membolehkan data pengguna diakses dan dimasukkan ‘malware’ sekaligus mengancam keselamatan rakyat negara itu. 

Kongres menuduh DJI sebagai kontraktor tentera bagi kerajaan China dan berisiko menggunakan kelengkapan DJI sebagai medium intipan. 

DJI menyelar dakwaan AS dan berkata, “pengamal undang-undang yang membawa perundangan ini terus menerus membuat rujukan yang tidak tepat dan tidak berasas berkenaan dengan operasi DJI di samping mengamalkan xenofobia demi menyokong pengeluar dron tempatan dan menghapuskan pesaingan.” 

Produk DJI sememangnya sinonim dengan dunia automotif yang bergantung pada kelengkapan seperti dron dan ‘action camera’ untuk membuat rakaman.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved