fbpx

Shell bincang jual stesen minyak di Malaysia kepada Saudi Aramco – Reuters

shell petrol station
Gambar oleh: Shell

SHELL dilaporkan sedang dalam perbincangan dengan Saudi Aramco untuk menjual rangkaian stesen minyaknya di Malaysia.

Reuters yang memetik empat sumber industri berkata ia melibatkan perjanjian bernilai kira-kira empat hingga lima bilion ringgit.

Shell enggan mengulas mengenai rundingan itu tetapi berkata Malaysia adalah negara penting kepada syarikat itu. Saudi Aramco juga enggan mengulas.

Shell yang berpangkalan di London memiliki sekitar 950 stesen minyak di seluruh Malaysia, menjadikan ia syarikat petroleum dengan rangkaian kedua terbesar di negara ini selepas Petronas.

Rundingan bermula pada akhir 2023 dan perjanjian mungkin dimuktamadkan dalam beberapa bulan akan datang, kata satu sumber.

Dua sumber yang diberi taklimat mengenai perkara itu meletakkan potensi saiz urus niaga pada kira-kira empat bilion hingga lima bilion ringgit ($844 juta hingga $1.06 bilion).

Di samping stesen minyak, Shell turut menjual pelincir industri, mengeluarkan minyak mentah dan gas asli di luar pesisir negeri Sarawak dan Sabah, dan merupakan rakan usaha sama dalam dua usaha niaga gas asli cecair (LNG).

Penjualan itu adalah sebahagian daripada usaha Ketua Pegawai Eksekutif, Wael Sawan untuk memfokuskan operasi syarikat kepada perniagaan yang paling menguntungkan.

Shell berkata ia akan berusaha untuk melepaskan 500 stesen minyak tahun ini dan seterusnya. Syarikat itu juga sedang dalam proses menjual kilang penapisan dan petrokimia Singapura.

Satu sumber turut berkata bahawa usaha Shell untuk menjual stesen minyaknya di Malaysia konsisten dengan langkahnya untuk menjual loji penapisannya di Pulau Bukom di Singapura, yang merupakan pembekal rangkaian itu.

Saudi Aramco, yang dimiliki oleh kerajaan Arab Saudi, tidak mempunyai stesen minyak di Malaysia namun memiliki 50% daripada 300,000 tong sehari (bpd) loji penapisan Pengerang dalam satu usaha sama dengan Petronas.

Aramco mengendalikan stesen minyak di Arab Saudi dan juga mengendalikan stesen minyak di tempat lain dalam usaha sama dengan TotalEnergies di Perancis dan S-Oil Corp di Korea Selatan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved