fbpx

MAN jadi pengeluar pertama uji trak autonomi di Autobahn

MAN trak autonomi Autobahn 03

MAN kini menjadi pengeluar kenderaan komersial pertama yang menghantar trak autonomi ke lebuh raya Jerman. Trak yang dipandu sejauh kira-kira 10 km di A9 antara persimpangan Allershausen dan Fürholzen itu dinaiki oleh Menteri Pengangkutan Persekutuan Dr Volker Wissing dan Ketua Pegawai Eksekutif MAN Alexander Vlaskamp.

Menurut MAN, mereka menjadi pengeluar kenderaan komersial pertama yang menerima permit ujian Tahap 4 berdasarkan undang-undang autonomi memandu di lebuh raya Jerman.

MAN telah secara intensif memacu pembangunan trak autonomi untuk digunakan dalam hab logistik dan untuk trafik hab-ke-hab di lebuh raya.

Jumlah kargo dan, khususnya, pengangkutan antara hab logistik seperti gudang gedung serbaneka dalam talian yang besar sedang berkembang dengan pesat. Penggunaan trak autonomi dalam apa yang dipanggil pengangkutan hab-ke-hab amat sesuai untuk tujuan ini.

Trak sentiasa berada di jalan raya, sangat cekap dari segi penggunaan dan selamat untuk dipandu. Tiada rehat dalam masa memandu, jadi kenderaan boleh disepadukan dengan sempurna ke dalam proses logistik yang disegerakkan dengan ketat.

Dalam jangka panjang, penggunaan trak autonomi yang cekap boleh mengurangkan kos operasi keseluruhan sebanyak 10 hingga 15%. Teknologi baharu itu juga boleh mengurangkan masalah kekurangan pemandu. Di Jerman sahaja, sudah terdapat kekurangan sehingga 100,000 pemandu trak.

Alexander Vlaskamp berkata, projek hab-ke-hab selanjutnya akan menyusul mulai tahun 2025, dan kemudiannya dalam aplikasi pelanggan biasa.

“Oleh itu, kami mengambil langkah seterusnya ke arah pengeluaran siri trak autonomi menjelang akhir dekad ini. Undang-undang mengenai pemanduan autonomi memberikan industri kami keselamatan perancangan yang diperlukan,” kata Vlaskamp sambil menambah bahawa pihaknya perlu bekerjsama secara rapat dengan pengendali infrastruktur seperti Autobahn GmbH untuk merealisasikan pemanduan autonomi.

Sementara itu, Dirk Brandenburger, Pengarah Urusan Teknikal Autobahn GmbH des Bundes menjelaskan bahawa pihaknya memainkan peranan penting dalam pemanduan autonomi di lebuh raya Jerman.

“Kami bukan sahaja meluluskan pemanduan autonomi di bahagian lebuh raya tertentu, tetapi juga secara aktif mempromosikan rangkaian dan komunikasi antara infrastruktur lebuh raya dan kenderaan dengan apa yang dipanggil sistem pengangkutan pintar koperatif. Ini amat penting untuk pengizinan dan seterusnya keselamatan kenderaan autonomi di jalan raya,” katanya.

Untuk pandu uji trak autonomi pertama, Autobahn GmbH meneliti konsep MAN sebagai sebahagian daripada permohonan untuk mendapatkan lesen ujian sebelum Pihak Berkuasa Pengangkutan Motor Persekutuan secara rasmi memberikan kelulusan MAN pada awal bulan April.

Pada masa hadapan, Autobahn GmbH juga akan bertanggungjawab untuk meluluskan kawasan operasi di lebuh raya untuk kelulusan siri kenderaan autonomi. Pengendali kenderaan menentukan laluan untuk memandu kenderaannya dengan fungsi pemanduan autonomi, dan Autobahn GmbH kemudian menyemak sama ada laluan ini sesuai untuk pengendalian kenderaan ini dengan fungsi pemanduan autonomi.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved