fbpx

Mercedes-AMG GT63 S E Performance: Walaupun hibrid, inilah model paling pantas pernah dikeluarkan

mercedes-amg gt63 s e performance 01

WALAUPUN Mercedes-AMG GT63 S E Performance ini sebuah kereta sports hibrid, ianya merupakan model terpantas pernah dikeluarkan.

Perkenalkan coupe dua-pintu prestasi terbaharu dari Mercedes-Benz, dan ia membuatkan hibrid tidak menjadi suatu yang membosankan. Sebaliknya, hibrid menjadi penyumbang kepada prestasi kereta ini.

Klu hibrid dapat dilihat pada perkataan E Performance pada nama kereta ini. Nadi kepada Mercedes-AMG GT63 S adalah unit 4.0-liter V8 twin-turbo, digandingkan dengan motor elektrik.

Enjin V8 itu sahaja sudah menjana 603hp, tetapi kombinasinya dengan motor elektrik memberikan output keseluruhan 805hp. Lebih menarik lagi ialah tork gabungan iaitu 1,420Nm!

Ini dengan mudah memberikan prestasi pecutan 0-100km/j dalam hanya 2.7 saat, menjadikannya model AMG paling pantas pernah dihasilkan.

Sistem elektrik pada GT63 S E Performance ini mempunyai kapasiti 6.1kWh, dan boleh dicas dengan cara PHEV (plug-in hybrid). GT63S ini boleh dipandu dalam mod EV untuk jarak terhad, tetapi sistem elektrik padanya tetap memfokus kepada prestasi.

Kotak gear adalah dwi-klac 9-kelajuan, menyalurkan kuasa ke semua roda melalui sistem 4Matic+. Dalam pemanduan biasa, motor elektrik hanya menghantar kuasa ke roda belakang, tetapi bila terdapat gelinciran, ia boleh dipindahkan ke depan.

Mercedes-AMG GT63 S E Performance turut dilengkapi dengan sistem stereng roda-belakang, suspensi AMG Active Ride Control, brek karbon seramik dengan angkup 6-piston, dan rim 20-inci sebagai standard. Anda juga boleh pilih rim bersaiz 21-inci.

Dari segi rupa, sukar untuk membezakan versi E Performance dari AMG GT63 biasa. Terdapat lencana khas di belakang, serta penutup tempat pengecasan.

Selain itu, pakej aerodinamik juga diperbaharui, khas untuk sistem janaan kuasa hibrid. Kokpit dan kabin pula mendapat kemasan Mercedes-AMG standard.

Harga belum diumumkan, dan Mercedes-AMG terpantas ini bakal mula dijual hujung tahun 2024.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved