fbpx

Nombor plat hijau punya pasal, jualan kereta mewah merosot di Korea

Boodles Continental GTC – 1

JUALAN kenderaan berjenama mewah seperti Bentley, Porsche dan Rolls-Royce dilaporkan jatuh merudum di Korea Selatan.

Ini bukan disebabkan rakyat di sana sudah tidak mampu tetapi peraturan penggunaan nombor plat berwarna hijau untuk kereta syarikat membuatkan ramai tidak senang duduk.

Menurut laporan Korea Times, peraturan itu dikuatkuasakan awal tahun ini oleh Kementerian Tanah, Infrastruktur dan Pengangkutan bagi menghalang pemilik perniagaan daripada membeli supercar sebagai kenderaan syarikat untuk mengelak daripada membayar cukai.

Di bawah peraturan itu, semua kereta syarikat berharga lebih 80 juta won (RM276,850) dikehendaki menggunakan plat nombor pendaftaran berwarna hijau untuk membezakannya dengan kenderaan persendirian.

Laporan itu berkata, pembeli nampaknya tidak senang duduk kerana orang akan mengetahui kereta mewah yang mereka pandu itu sebenarnya bukan milik mereka. Bukan itu sahaja, plat hijau itu juga akan menarik perhatian pegawai cukai.

Kesan peraturan plat hijau ke atas jualan kereta mewah dan eksotik sangat ketara. Sebagai contoh, pendaftaran kenderaan Bentley di Korea merosot 77% untuk tiga bulan pertama 2024 berbanding tempoh sama tahun lalu.

Jualan Rolls-Royce dan Porsche masing-masing jatuh 35% dan 23%, manakala jualan Lamborghini turun 22 peratus dari Januari hingga Mac.

Menurut Korea Times lagi, tahun lalu kereta syarikat menyumbang 40% kepada jumlah keseluruhan pendaftaran tahun lalu namun tahun ini, angka tersebut turun kepada 28%.

Namun ada pengeluar yang mengatakan kemerosotan jualan itu berpunca daripada faktor ekonomi.

“Memandangkan ekonomi tidak menunjukkan tanda-tanda pemulihan segera, permintaan untuk kenderaan mahal merosot,” kata seorang eksekutif yang tidak dinamakan.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved