fbpx

Land Rover Defender Octa – varian paling power yang akan diperkenalkan tahun ini

Land Rover Defender Octa teaser 01

BARISAN Land Rover Defender bakal diperluaskan tidak lama lagi dengan varian berprestasi tinggi baharu yang dikenali sebagai Defender Octa.

Menurut Land Rover, nama Octa diinspirasikan daripada bentuk oktahedron berlian, yang merupakan antara bahan paling keras yang wujud secara semulajadi.

Defender Octa bakal menduduki takhta sebagai Defender yang paling lasak dan paling berkuasa setakat ini dengan enjin V8 twin turbo mild-hybrid.

Perincian teknikal model ini masih belum diumumkan namun ura-ura mengatakan bahawa enjin berkenaan adalah enjin 4.4-liter yang digunakan oleh Range Rover SV baharu yang diperkenalkan pada tahun lalu.

Untuk model berkenaan, enjin yang dihasilkan oleh BMW itu mempunyai kuasa sebanyak 635 PS dan 750 Nm, membolehkan ia memecut dari 0 hingga 96 km/j dalam 3.6 saat dan mencapai kelajuan maksimum 290 km/j.

Defender Octa juga akan didatangkan dengan sistem suspensi udara 6D Dynamics. Ia mempunyai sistem kawalan pitch and roll tercanggih yang bertindak untuk mengekalkan kestabilan kenderaan ketika memecutan, membrek dan mengambil selekoh, sambil mengekalkan jarak pergerakan roda maksimum ketika pemanduan off-road.

Selain itu, berdasarkan gambar teaser rasmi yang disiarkan, model ini juga dilengkapi dengan sistem brek Brembo.

Dari segi penampilan, Defender Octa dengan varian-varian Defender yang lain menerusi lencana-lencana berbentuk berlian pada bahagian luaran. Di dalam, terdapat logo berlian bercahaya pada bahagian bawah stereng.

Model ini bakal diperkenalkan sepenuhnya menjelang akhir tahun ini. Ia kini sedang menjalani fasa ujian yang dikatakan yang paling sukar dalam sejarah Defender, yang diadakan di beberapa lokasi di seluruh dunia termasuk Sweden, Dubai, Nurburgring dan Moab.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved