fbpx

Suzuki kembali sertai EWC dengan GSX-R1000

suzuka-8-hours-suzuki-gsx-r1000-2

Suzuki membuat kejutan apabila menghidupkan semula jabatan perlumbaan dengan kembali menyertai Suzuka 8 Hours yang merupakan sebahagian daripada Kejuaraan Dunia Endurance (EWC). 

Kilang Hamamatsu akan kembali bersaing di pentas EWC mengguna pakai jentera kebanggaan, Suzuki GSX-R1000. 

Bagaimanapun, Suzuki akan bersaing dalam ‘Experimental Class’ dengan menurunkan GSX-R1000 yang mengguna pakai bahan api bukan fosil Moto R40 FIM 40 dari jenama Elf. 

Meskipun begitu, setakat hari ini, Suzuki belum lagi mengesahkan barisan pelumba yang akan beraksi di Litar Suzuka pada Julai nanti. 

Untuk rekod, Suzuki telah pun menarik diri dari sebarang kejuaraan dunia bermula dengan MotoGP dan EWC pada 2021 bagi memfokuskan perbelanjaan ke sektor lain yang lebih menguntungkan. 

Menurut Ketua Projek Shinichi Sahara yang juga merupakan bekas ketua projek MotoGP sebelum ini, dia menjelaskan bahawa entri Suzuka 8 Hours adalah bertujuan mempercepatkan pembangunan teknologi prestasi tinggi yang mesra alam. 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved