fbpx

Rekaan luaran dan dalaman Kia K4 didedahkan

Kia K4 01

SEJAK dahulu lagi, Kia Forte/Cerato boleh dikatakan tidak begitu menonjol jika dibandingkan dengan pesaing-pesaing sedan segmen C yang lain seperti Honda Civic dan Mazda 3.

Bagaimanapun, keadaan ini mungkin akan berubah dengan penggantinya iaitu Kia K4 baharu yang tampil dengan rekaan yang lebih berani dan futuristik.

Untuk pengetahuan, model ini akan menggunakan nama K4 untuk pasaran global bagi menggantikan Forte dan Cerato. Nama K3 pula kini digunakan pada sedan segmen B yang telah diperkenalkan pada tahun lalu.

Berbalik kepada K4, model ini mempunyai bentuk badan fastback yang sejujurnya tidak begitu jauh berbeza jika dibandingkan dengan K3 atau K5, cuma rekaan tiang D yang agak unik membuatkan ia lebih menonjol.

‘Wajah’ sedan ini kelihatan menyerlah terima kasih kepada gabungan lampu utama dan lampu nyalaan siang (DRL) yang diposisikan di hujung kiri dan kanan kereta untuk membuatkan ia tampak lebar.

Bahagian belakang tidak kurang menariknya dengan adanya lampu berbentuk L yang hampir bersambung di bahagian tengah bonet dan diffuser yang sporty.

Ruang dalamannya pula nampak familiar kerana ia didatangkan dengan paparan berkembar (kluster instrumen digital dan skrin infohibur) seperti yang terdapat pada model-model Kia yang sedia ada.

Walaupun papan pemuka didominasi oleh paparan tersebut, K4 masih mempunyai butang-butang fizikal untuk fungsi-fungsi seperti navigasi, media serta pendingin hawa.

Untuk menaikkan lagi seri ruang kabin K4, Kia akan menawarkan pelabgai pilihan trim, material, corak dan warna, termasuk warna Medium Gray, Slate Green, Canyon Brown, dan Onyx Black.

Informasi terperinci mengenai aspek mekanikal masih belum didedahkan. Menurut Kia, K4 akan membuat kemunculan pertamanya di New York International Auto Show yang akan berlangsung pada 27 Mac ini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved