fbpx

Nissan dan Honda bakal hasilkan EV lebih mampu milik, mahu bersaing dengan pengeluar China?

honda nissan ev logo

NISSAN, pengeluar kenderaan elektrik (EV) Leaf dan Ariya dilaporkan sedang menilai kerjasama dengan Honda yang akan menjurus kepada pembangunan bersama gandar elektrik (e-axle) baharu. Kerjasama ini juga mungkin menghasilkan pelantar EV, menurut laporan Nikkei Asia.

Buat masa ini, Honda Motor mempunyai dua kenderaan EV di Amerika Syarikat (AS) iaitu Honda Prologue dan Acura ZDX. Di Eropah pula, mereka menjual Honda e, walaupun model itu akan dihentikan penawarannya.

Honda Prologue dan Acura ZDX merupakan hasil kerjasama dengan GM, menggunakan pelantar Ultium. Kerjasama ini sepatutnya sehingga 2027 tetapi dibatalkan tahun lepas.

Kini, Honda mungkin bekerjasama dengan pengeluar senegaranya bagi menjadikan EV lebih mampu milik sebagai realiti. Menurut Nikkei Asia, perbincangan itu masih di peringkat awal.

Sumber-sumber juga melaporkan kedua-dua syarikat itu bakal membuat perolehan bateri bersama selain pembangunan kenderaan yang akan menurunkan kos EV. Ini bagi bersaing dengan pengeluar-pengeluar China seperti BYD.

Honda merancang mahu memperkenalkan sekurang-kurangnya dua EV baharu bermula 2026 yang akan mengambil inspirasi dari konsep-konsep futuristik terkini mereka. Sementara itu, Nissan kini membangunakn beberapa EV yang dibuat di AS.

Apa pendapat anda berkenaan kerjasama ini? Mampukah mereka melawan dengan pengeluar-pengeluar China, dan mungkinkah ini akan menyebabkan rakyat Malaysia lebih cenderung memilih EV?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved