fbpx

ID.7 Tourer – Inilah wagon EV pertama Volkswagen, boleh pergi 685km sekali cas

The all-electric Volkswagen ID.7 Tourer

JIKA anda masih ingat pada 2019, Volkswagen pernah manayangkan ID. Space Vizzion Concept, kini pada Februari 2024, persembahkan versi produksinya – ID.7 Tourer.

Ini akan menjadi permulaan buat Volkswagan untuk masuk ke dalam segmen wagon elektrik (EV). ID.7 Tourer duduk bersama dalam barisan model seperti Golf Variant, Passat Variant, dan Arteon Shooting Brake.

VW ID.7 Tourer mempunyai ukuran 4,961mm panjang, 1,862mm lebar, 1,536mm tinggi, dan mempunyai jarak roda 2,971mm. Wagon EV ini mampu memuatkan 605 liter kargo, dan ruang ini boleh ditambah menjadi 1,714 liter bila tempat duduk belakang diturunkan.

VW juga menawarkan kotak bumbung tambahan jika anda mahu lebih banyak lagi ruang, mungkin untuk berjalan jauh atau pindah rumah?

Rekaan luar dalam seperti biasa untuk Volkswagen, boleh dijangka. Ia secara dasarnya sebuah ID.7 dengan bumbung lebih panjang. Versi Tourer ini mendapat bumbung polymer-dispersed liquid crystal (PDLC) yang membolehkan bumbung itu menjadi jernih jika anda mahu cahaya masuk ke dalam.

Untuk mekanikal, ID.7 Tourer dipacu oleh motor elektrik tunggal di belakang dengan output 282hp dan 545Nm tork. Pro diberikan pek bateri 77kWh manakala Pro S dengan bateri 86kWh. Dengan bateri lebih besar, ID.7 Tourer ini boleh dipandu sejauh 685km setiap cas.

Dari segi pengecasan pula, dari 10 hingga 80 peratus boleh dicapai dalam masa kurang 30 minit menggunakan DC.

EV wagon ini akan dikeluarkan di kilang Emden di Jerman, fasiliti sama yang digunakan untuk memasang ID.7 biasa dan ID.4. Model ini akan dilancarkan sekitar pertengahan 2024.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved