fbpx

Jualan MAN Truck & Bus meningkat 37% pada 2023

MAN’s 2023 product range

Pengeluar kenderaan komersial MAN Truck & Bus mencapai pertumbuhan jualan yang ketara dalam seluruh rangkaian produk pada tahun kewangan 2023.

Secara keseluruhan, syarikat itu berjaya menyerah sekitar 116,000 kenderaan kepada pelanggannya, peningkatan sebanyak 37 peratus berbanding tahun sebelumnya.

Peningkatan itu dicapai walaupun masih terjejas oleh kesesakan bekalan dan penurunan permintaan berkaitan coronavirus dalam segmen bas. Di samping itu, 11,600 enjin juga telah dijual.

Friedrich Baumann, Ketua Pegawai Jualan dan Penyelesaian Pelanggan di MAN Truck & Bus SE berkata, mereka berjaya memenuhi kehendak pasaran dengan portfolio produk inovatif dan perkhidmatan berorientasikan pelanggan.

“Ini merupakan salah satu sebab mengapa kami berjaya mencatat jualan cemerlang pada tahun kewangan 2023. Disebabkan prestasi pasukan yang kukuh merentas semua bidang syarikat, kami dapat memenuhi permintaan yang sangat tinggi dengan cara yang terbaik dan menjual lebih banyak kenderaan dan enjin berbanding tahun-tahun sebelum ini,” katanya.

Jualan trak meningkat 44 peratus kepada sekitar 83,700 unit berbanding tahun sebelumnya, manakala jualan bas juga meningkat 19 peratus kepada sekitar 5,700 unit.

Semua segmen mencatat pertumbuhan kukuh, dengan pasaran bas dan koc khususnya, yang telah merosot akibat pandemik coronavirus, pulih dengan ketara. Jualan koc naik lebih daripada dua kali kepada lebih 1,100 unit.

Dengan tender penting dalam perniagaan bas bandar dan arah aliran ke arah kenderaan elektrik bateri berterusan tanpa henti, jualan bas elektrik MAN meningkat dari 263 unit pada 2022 kepada 771 unit tahun lalu.

Bersama-sama dengan pelancaran pasaran trak elektrik MAN eTruck pada bulan Oktober, MAN dapat meneruskan strateginya untuk menyahkarbon armada kenderaannya secara sistematik.

Menjelang 2030, separuh daripada semua trak MAN baharu dan kira-kira 90 peratus daripada semua bas bandar baharu akan mempunyai pemacu elektrik bateri. Kerja-kerja juga sedang dijalankan untuk membina koc elektrik masa depan.

Turut menunjukkan peningkatan adalah jualan van, di mana syarikat itu menyerahkan sekitar 26,600 unit van kepada pelanggan. Angka ini mewakili peningkatan sebanyak 23 peratus.

Perniagaan enjin luaran adalah yang paling baik dalam sejarahnya selepas 2014. Sekitar 11, 600 enjin telah dijual, lebih separuh daripadanya kepada pelanggan dalam sektor pertanian, untuk digunakan dalam traktor atau penuai gabungan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved