fbpx

Lexus GX 550 Overtrail JAOS gabung premium dan kelasakan

Lexus GX 550 Overtrail JAOS 01

UNTUK anda yang belum tahu, JAOS atau nama penuhnya JApan Offroad Service, merupakan sebuah syarikat yang mengkhususkan dalam penghasilan dan penjualan alat ganti off-road sejak 1985.

Mungkin kerana pengalamannya yang luas dalam bidang itu, Lexus telah memilih untuk menjalinkan kerjasama dengan JAOS bagi menghasilkan sebuah model konsep GX 550 Overtrail untuk acara Tokyo Auto Salon 2024.

 

Sebagai permulaan, JAOS meningkatan ketahanan dan kelasakan SUV off-road premium itu menerusi penggunaan pelindung bampar depan dan skid plate aluminium setebal 4 mm pada bahagian bawah.

Selain itu, ia juga dilengkapi dengan pelindung fender, pemijak sisi tiub keluli dan serta set mudguard yang merangkumi flap EVA dan plat aluminium untuk tahap perlindungan yang lebih tinggi.

Untuk memperkuatkan lagi imej lasaknya, GX ini dijadikan lebih tinggi dengan menggunakan sistem suspensi Battlez Lift Kit dan tayar Toyo Open Country A/T III yang dipadankan dengan rim JAOS Tribe Cross berukuran 18 inci.

Turut disertakan adalah rel bumbung aluminium berukuran 1,250 mm x 1,400 mm, serta lampu LED pada pelindung bampar depan.

Lexus tidak menyatakan sama ada model konsep ini mendapat naik taraf trenkuasa namun ia mungkin tidak memerlukannya. Ini kerana dalam versi standard, GX 550 sudah mempunyai 349 hp dan 650 Nm.

Statusnya sebagai kenderaan off-road juga tidak wajar dipersoal kerana model ini didatangkan dengan pelbagai kelengkapan termasuk sistem 4WD, limited-slip differential Torsen, locking differential belakang, Multi-Terrain Select (MTS), Crawl Control, Downhill Assist Control (DAC) dan 3D Multi-Terrain Monitor.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved