fbpx

Autozam AZ-1 boleh jadi Ferrari F40 dengan bantuan Liberty Walk

Autozam AZ-1 Liberty Walk 02

SEBUT sahaja nama Liberty Walk, pasti anda akan terbayang kereta-kereta seperti Lamborghini Aventador, Nissan GT-R dan McLaren 650S dengan kit badan yang ‘gila gila’.

Bagaimanapun, untuk rekaan terbarunya, tuner terkemuka dari Jepun itu memilih untuk membangunkan kit badan untuk sebuah model yang lebih kecil tetapi tetap ikonik iaitu Autozam AZ-1.

AZ-1 merupakan kereta sport kei dengan konfigurasi enjin tengah-belakang yang dihasilkan oleh Mazda di bawah jenama Autozam pada awal 90-an. Dan kit badan terbaru daripada Liberty Walk ini boleh menukarkannya menjadi Ferrari F40.

Disebabkan saiznya yang kecil model, orang akan tahu yang ini bukanlah sebuah F40 yang sebenar. Namun tidak boleh dinafikan yang ‘wajah’ depannya kelihatan tidak ubah seperti supercar Itali itu.

Tidak cukup dengan itu, kit badan ini turut merangkumi canard, splitter depan dan sudah tentu, dapra depan dan belakang yang lebih lebar. Malah, lekuk pada bahagian kiri dan kanan dibuat seperti bentuk saluran NACA seperti F40.

Bahagian belakang pula menampilkan spoiler yang tinggi dan diffuser dengan sirip-sirip yang panjang untuk efek aerodinamik. Seperti F40, AZ-1 Liberty Walk ini juga mempunyai tiga muncung ekzos yang disusun pada bahagian tengah.

Menurut laman web syarikat itu, pakej kit badan ini dijual pada harga bermula dari 2,226,000 yen (RM71,405) namun lampu depan dan belakang tidak termasuk.

Selain itu, pelanggan juga boleh melengkapkan penampilan AZ-1 mereka dengan rim tempaan berukuran 16 inci di depan, 17 inci di belakang yang berharga 1,430,000 yen (RM45,871).

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved