fbpx

Mitsubishi Triton terima penarafan lima bintang ASEAN NCAP

Mitsubishi Triton ASEAN NCAP

MITSUBISHI mengumumkan bahawa trak pikap Triton serba baharu telah menerima penarafan keselamatan lima bintang dalam Program Penilaian Kereta Baharu untuk Negara Asia Tenggara (ASEAN NCAP).

Apa yang menarik, Triton generasi keenam itu merupakan trak pikap pertama yang diuji di bawah protokol penilaian 2021-2025.

Menurut laporan rasmi ASEAN NCAP, trak pikap tersebut mendapat markah keseluruhan sebanyak 74.71 mata, melayakannya mendapat penarafan lima bintang.

Jumlah mata keseluruhan yang dicapai adalah daripada empat kategori penilaian iaitu kategori penilaian iaitu perlindungan penumpang dewasa (AOP), perlindungan penumpang kanak-kanak (COP), bantuan keselamatan (SA) dan keselamatan penunggang motosikal (MS).

Dalam kategori AOP, Triton mencapai 32.52 mata daripada 40 mata keseluruhan, manakala dalam kategori COP pula ia mendapat 17.54 mata daripada 20. Untuk kategori BA dan MS pula, model itu meraih 14.44 mata daripada 20 dan 10.22 mata daripada 20.

Semua varian Triton dilengkapi dengan tiga beg udara, Anti-lock Braking System (ABS), Electronic Stability Control (ESC), Seat Belt Reminder System (SBR) untuk pemandu dan penumpang hadapan, dan teknologi Pedestrian Protection.

Selain itu, ia juga dilengkapi dengan beberapa teknologi bantuan keselamatan yang disertakan secara standard atau pilihan.

Ini termasuk Autonomous Emergency Braking (AEB) City, AEB Inter-Urban, AEB Pedestrian, Lane Departure Warning, Forward Collision Warning, Blind Spot Detection (BSD) dan Auto High Beam (AHB). Sesetengah varian juga didatangkan standard dengan tujuh beg udara dan SBR untuk penumpang belakang.

Lihatkan Ulasan (1)
  • You are my aspiration, I have few web logs and sometimes run out from post :). “Fiat justitia et pereat mundus.Let justice be done, though the world perish.” by Ferdinand I.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved