fbpx

Kapal kontena bawa bahan pengeluaran Volvo kini guna bahan api boleh diperbaharui

Volvo guna bahan api boleh diperbaharui kapal kontena

VOLVO Cars mengumumkan bahawa mereka akan menggantikan bahan api fosil dengan bahan api yang boleh diperbaharui untuk kegunaan kapal-kapal kontena mereka.

Kapal-kapal kontena ini membawa bertan-tan bahan pengeluaran menuju ke kilang-kilang Volvo melalui lautan dunia. Dengan langkah ini, syarikat itu mensasarkan untuk mengurangkan pelepasan CO2 fosil sebanyak 55,000 tan dalam masa setahun.

Jika dibandingkan dengan bahan api fosil, bahan api boleh diperbaharui dikatakan berupaya mengurangkan pelepasan CO2 sehingga 84 peratus. Ini bersamaan dengan pelepasan CO2 sebuah trak penuh muatan yang bergerak mengelilingi khatulistiwa sebanyak 1,200 kali.

Bahan api yang digunakan ialah Asid Lemak Metil Ester (FAME) yang berasaskan sumber-sumber boleh diperbaharui dan mampan seperti minyak masak terpakai. Tiada bahan mentah yang berkaitan dengan pengeluaran minyak sawit ataupun minyak sawit digunakan.

Volvo akan menggunakan bahan api boleh diperbaharui untuk pengangkutan kontena laut yang membawa bahan bahan pengeluaran untuk kilang-kilang pembuatannya yang berpusat di Eropah dan Amerika, serta semua pengedaran alat ganti yang dihasilkan secara global.

Inisiatif ini diusahakan bersama-sama dengan rakan logistik Volvo Cars iaitu Maersk, Kuehne+Nagel dan DB Schenker, yang telah bertukar ke bahan api boleh diperbaharui bermula 1 Jun 2023 untuk semua penghantaran kontena Volvo.

Sekiranya bahan api boleh diperbaharui tidak tersedia pada penghantaran tertentu, peruntukan bahan api boleh diperbaharui tersebut akan digunakan oleh rakan logistik Volvo untuk penghantaran pelanggan lain, menjadikan potongan penggunaan bahan api fosil setara dengan penggunaan sebenar oleh kapal kontena.

Kaedah ini, yang dikenali sebagai pengimbangan massa, diaudit oleh pihak ketiga secara berkala. Bahan api boleh diperbaharui itu telah diperakui dan tidak dihasilkan dalam persaingan dengan tanaman makanan. Oleh itu, ia adalah mampan, mengikut Arahan Tenaga Boleh Diperbaharui (RED) Kesatuan Eropah.

Lihatkan Ulasan (1)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved