fbpx

GR Yaris versi WRC oleh Toyota Jerman, terhad 300 unit sahaja

toyota gr yaris wrc 01

TOYOTA Gazoo Racing WRT membuat kemunculan dalam World Rally Championship di rali Monte Carlo 2017 dengan Yaris WRC. Sejak itu, Toyota telah memperoleh tidak kurang dari 33 kemenangan, empat kejuaraan pengeluar, dan lima kejuaraan pemandu.

Toyota Jerman mengambil serius pencapaian ini, dan mahu meraikan kejayaan Gazoo Racing dengan versi khas GR Yaris. Dikenali dengan GR Yaris WRC, versi ini hanya akan dikeluarkan sebanyak 300 unit.

Sayangnya, ia juga terhad untuk pasaran Jerman sahaja, dan agak mahal, pada 42,490 Euro (RM216,354). Walaupun tidak semahal GR Yaris di Malaysia, ia masih mahal berbanding hatchback-hatchback kompak lain di pasaran sana.

Ada lagi berita buruk, kerana Toyota Jerman tidak akan sewenang-wenangnya menjual GR Yaris WRC ini kepada sesiapa yang mempunyai dana. Mereka yang berminat perlu membuat permohonan online sebelum 4 Disember ini.

Mereka yang terpilih mempunyai masa 14 hari untuk menyempurnakan tempahan mereka, dan penyerahan akan dibuat pada musim panas 2024.

GR Yaris WRC ini akan dipacu oleh enjin sama 1.6-liter turbo 3-silinder dengan kotak gear manual dan sistem pacuan semua-roda GR-Four.

Tetapi ia akan turut mendapat High Performance Package yang merangkumi LSD Torsen, rim aluminium 18-inci, suspensi prestasi tinggi, dan angkup brek berwarna merah dengan tulisan GR.

Kesemua 300 unit juga akan diberikan setup khas yang unik untuk setiap pelanggan. Tiada maklumat terperinci didedahkan berkenaan hal ini, tetapi setup ini akan menggunakan kepakaran dari pihak WRT.

Akhir sekali, pelanggan diberi pilihan dua warna iaitu putih atau merah.

Perkara lain tidak berubah dari GR Yaris biasa, termasuklah output 257hp, pecutan 0-100 dalam 5.5 saat, dan kecekapan bahan api sekitar 9.8 liter per 100km.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved