fbpx

QJMOTOR dedah rupa sulung SRK1000 RC – 146hp, 112Nm

qjmotor-srk-1000-rc-concept-2024-1

Pameran motosikal EICMA 2023 yang berlangsung awal November lalu mencuri perhatian ramai ekoran lambakan model baharu termasuk model konsep yang dipertontonkan kepada umum buat julung kalinya.

Namun, antara yang mencuri perhatian kami adalah jenama dari China, QJMOTOR yang mendedahkan jentera konsep ‘superbike’ sulung syarikat itu menerusi SRK 1000 RC Concept. 

Menariknya, ‘superbike’ tersebut merupakan hasil kerjasama antara QJMotor dan jenama terkemuka, MV Agusta. Hasilnya, SRK 1000 RC Concept dikuasakan enjin sama yang terdapat pada MV Agusta Brutale 1000 RR. 

Enjin empat silinder 1,078cc tersebut telah ditala semula bagi menjana 146hp dan 112Nm berbanding 208hp dan 116Nm yang ditawarkan Brutale 1000 RR. Atas faktor itu sahaja, SRK 1000 RC Concept ini bukanlah setaraf kuasa ditawarkan jenama lain dalam segmennya termasuk Kawasaki Ninja ZX-10R, Yamaha R1 dan Honda CBR1000RR-R Fireblade. 

Dari sudut reka bentuk, SRK 1000 RC Concept ini seakan mendapat inspirasi dari MV Agusta F3 namun dengan bentuk badan lebih bersegi dan futuristik. Selain itu, model ini juga hadir dengan lampu LED berbentuk tirus yang menampakkan rupa yang cukup agresif. 

Kami suka dengan reka bentuk tangki yang dipamerkan kerana seakan memudahkan penunggang untuk tunduk ketika mencapai kelajuan lebih 200km/j. 

Seperti Brutale 1000 RR, model konsep ini juga dilengkapi kerangka aluminium yang terdedah selain ‘single-sided swingarm’. Turut diperlihat adalah ekzos berkembar. 

Namun begitu, model ini masih hadir dengan kelengkapan premium termasuk suspensi Öhlins dan brek Brembo Stylema selain tayar Pirelli Rosso Corsa. 

Buat masa ini belum ada pengumuman rasmi bila model ini akan dibawa ke peringkat pengeluaran namun tinjauan di media antarabangsa rata-rata mendakwa SRK 1000 RC Concept innin akan siap sekitar 2024. 

Lihatkan Ulasan (1)
  • You could certainly see your expertise within the paintings you write. The sector hopes for more passionate writers such as you who aren’t afraid to mention how they believe. Always go after your heart. “Every man serves a useful purpose A miser, for example, makes a wonderful ancestor.” by Laurence J. Peter.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved