fbpx

Tesla Model Y dikemas kini untuk pasaran China, kini 1 saat lebih laju

Tesla Model Y China 01 (1)

TESLA dijangkakan akan memperkenalkan Model Y facelift pada tahun hadapan. Diberi kod nama Juniper, ia bakal tampil dengan reka bentuk lebih segar serta beberapa ciri lain seperti yang diperkenalkan menerusi Model 3 ‘Highland’.

Namun sebelum versi facelift itu muncul, Tesla nampaknya telah memberikan sedikit kemaskini terhadap Model Y untuk pasaran China.

Kemaskini ini mungkin tidak signifikan seperti Juniper, namun ia boleh dikatakan agak penting kerana ia memberikan peningkatan dari segi prestasi dan jarak pandu.

Untuk Model Y RWD, jarak pandunya kini meningkat kepada 554 km (ujian CLTC), iaitu 9 km atau 1.7 peratus lebih jauh berbanding sebelum ini.

Versi Long Range AWD pula mempunyai jarak pandu sejauh 688 km, menunjukkan kenaikan sebanyak 28 km atau 4.2 peratus. Jarak pandu Performance pula tidak berubah.

Bukan itu sahaja, versi RWD juga boleh melakukan pecutan 0-100 km/j lebih pantas dengan catatan masa 5.9 saat, kurang 1 saat berbanding sebelum ini.

Dari segi penampilan, bahagian luaran Model Y ini boleh dicam menerusi rim Gemini 19 inci berwarna hitam yang menggantikan warna perak pada model terdahulu.

Ruang dalaman pula tampil lebih meriah dan kemas menerusi kehadiran sistem pencahayaan RGB dan material tekstil pada papan pemuka.

Apa yang lebih menarik, harga jualan Model Y yang dikemaskini ini tidak berubah iaitu 269,900 yuan (RM176,818) untuk RWD, 299,900 yuan (RM196,472) untuk Long Range AWD dan 349,900 yuan (RM229,229) untuk Performance.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved