fbpx

Volkswagen Tiguan generasi ke-3 diperkenalkan – lebih aerodinamik, ada varian PHEV

The all-new Volkswagen Tiguan

TIGUAN merupakan antara model keluaran Volkswagen yang paling popular dengan jualan peringkat global mencecah 7.6 juta unit sejak ia diperkenalkan buat pertama kali pada 2007.

Kini, SUV itu telah pun memasuki generasi ketiga dengan reka bentuk yang lebih segar, ukuran yang lebih panjang dan sudah tentunya pelbagai teknologi serta kelengkapan baharu. Model ini akan memasuki pasaran seawal tahun 2024.

Menurut Volkswagen, ukuran panjang Tiguan telah bertambah sebanyak 3 cm, manakala ukuran tinggi, lebar dan jarak roda sama seperti model sebelum ini. Walaupun perubahan saiz luaran tidak begitu ketara, kapasiti ruang but model ini membesar 37 liter kepada 652 liter.

Seperti yang boleh dilihat, penampilan luaran Tiguan kini lebih ‘lembut’ jika dibandingkan dengan model terdahulu. Lampu LED-nya mempunyai bentuk yang lebih rata, manakala bukaan radiator kini terletak pada sudut kiri dan kanan bampar untuk pengaliran udara yang optimum.

Rekaan baharu ini secara tidak langsung menjadikan Tiguan lebih aerodinamik, di mana kadar pekali seretannya menurun dari 0.33 kepada 0.28. Bahagian belakang pula tampak lebih lebar dengan lampu LED melintang yang dikontraskan dengan panel berwarna hitam.

Ruang dalaman SUV ini menampilkan susun atur panel instrumen digital yang lebih kemas dan pintar. Kelengkapan yang tersedia termasuk Digital Cockpit berasaskan MIB4, skrin sentuh 15 inci dengan struktur menu dan grafik baharu, serta paparan head-up display.

Selain itu, Tiguan juga didatangkan dengan tombol ‘pengalaman pemanduan’ multifungsi dengan skrin mini OLED pada konsol tengah. Ciri ini membolehkan pemandu memilih profil, mengawal multimedia dan juga mengubah warna pencahayaan ambien.

Sebagai alternatif, pemandu juga boleh mengakses pelbagai fungsi kenderaan dan sistem infohibur menerusi sistem bantuan suara IDA baharu. Satu lagi ciri baharu adalah tempat duduk ergoActive Plus yang mempunyai pelarasan lumbar pneumatic empat hala, fungsi urutan, serta pemanasan dan ventilasi automatik.

Dibina menggunakan platform MQB evo, Tiguan akan ditawarkan dengan beberapa pilihan enjin turbodiesel (TDI), turbo petrol (TSI), turbo petrol mild hybrid (eTSI) dan hibrid plug-in (eHybrid). Perincian mengenai trenkuasa ini belum didedahkan namun Volkswagen berkata model-model hibrid mempunyai jarak pandu elektrik sejauh 100 km.

Bukan itu sahaja, semua versi eHybrid menyokong pengecasan AC yang lebih pantas, manakala pengecasan pantas DC juga akan tersedia secara standard buat pertama kalinya untuk Tiguan.

Volkswagen turut menaik taraf kawalan casis adaptif (DCC) dengan pilihan DCC Pro yang mempunyai penyerap hentak dua injap. Vehicle Dynamics Manager yang diperkenalkan menerusi Golf GTI turut disertakan pada model ini. Ia berfungsi untuk mengawal differential lock elektronik (XDS) dan DCC Pro.

Ciri-ciri lain yang disertakan, sama ada secara standard atau opsyen, termasuk lampu matrix IQ.Light HD, Side Assist, Front Assist (Autonomous Emergency Braking), Lane Assist, Rear View, Dynamic Road Sign Display, Park Assist Pro dan Trailer Assist.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved