fbpx

Mercedes-Benz ‘Little G’ sedang dibangunkan, akan diperkenalkan dalam masa beberapa tahun

Mercedes-Benz Concept EQG 01
Mercedes-Benz Concept EQG yang diperkenalkan pada 2021.

MERCEDES-Benz mempunyai banyak model ikonik dalam rangkaiannya dan salah satu daripadanya adalah G-Class atau lebih dikenali sebagai G-Wagen.

Tidak lama lagi, SUV itu bakal mempunyai varian baharu yang diberi jolokan ‘Little G’. Perkara ini disahkan oleh Mercedes-Benz ketika acara pelancaran Concept CLA Class di Munich Motor Show.

Bercakap kepada CNBC, Ketua Pegawai Eksekutif Mercedes-Benz, Ola Källenius berkata Little G sedang dalam pembangunan dan akan tiba dalam masa beberapa tahun lagi namun tidak menyatakan tarikh sebenar pendedahan model berkenaan.

Imej teaser yang disiarkan oleh Auto Express menunjukkan model itu mempunyai profil yang sama dengan G-Class, cuma dalam saiz yang lebih kecil. Imej tersebut turut memaparkan tulisan ‘g-Class’ yang besar kemungkinan akan menjadi nama rasmi Little G.

Sementara itu, akhbar Jerman, Handelsblatt sebelum ini melaporkan bahawa model itu akan dilancarkan pada 2026. Ia akan ditawarkan dengan trenkuasa elektrik dan akan menggunakan platform MMA dengan senibina 800 volt.

Dari segi saiz, laporan mengatakan yang ia tidak sekecil Suzuki Jimny, sebaliknya lebih hampir kepada saiz Jeep Wrangler. Sama ada ia mempunyai dua atau empat pintu juga masih belum diketahui.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved