fbpx

Volvo TP21 keluaran 1954 untuk dilelong, ini baru betul ‘kereta kebal’

Volvo TP21 Sugga 01

SUV pertama keluaran Volvo iaitu XC90 hanya muncul di pasaran sekitar awal 2000-an iaitu ketika kenderaan jenis itu semakin meningkat popular.

Namun tahukah anda, pada era 1950-an, pengeluar kenderaan dari Sweden itu sebenarnya sudah mempunyai sesuatu yang boleh dianggap sebagai prototaip SUV?

Dikenali sebagai TP21 “Sugga”, ia sebenarnya dibina menggunakan badan model taxicab PV800 yang dicantumkan dengan casis trak untuk dijadikan sebagai kenderaan off-road untuk kegunaan tentera Sweden.

Ia mempunyai sistem suspensi yang lebih tinggi, fender yang lebih lebar, tayar off-road serta rak akesori pada bahagian belakang dan bumbung untuk mengangkut muatan seperti tong minyak dan penyodok.

Di bawah bonet, terdapat enjin flathead 3.67-liter enam silinder sebaris yang mampu menjana kuasa sebanyak 90 hp, mungkin sudah cukup tinggi pada zaman itu.

Kuasa disalurkan ke roda menerusi transmisi manual empat kelajuan dan sistem pacuan empat roda dengan transfer case dua kelajuan. Bukan itu sahaja, ia juga mempunyai locking differential pada bahagian depan dan belakang.

Menurut laporan, TP21 memasuki fasa produksi pada 1953 sehingga 1958 sebagai kenderaan pembawa anggota dan alat komunikasi. Hanya 720 unit dihasilkan dan ada yang digunakan oleh tentera Sweden sehingga 1990-an.

Unit yang akan dilelong ini tiba di Australia sekitar pertengahan 1980-an dan dikatakan tidak pernah bertukar pemilik sehingga ke hari ini. Ia juga mungkin TP21 yang pertama dibawa masuk negara itu.

Dari segi penyelenggaraan, unit ini telah diservis pada Januari lalu dengan bendalir, palam pencucuh dan tali sawat kipas baharu, pam air yang dibaiki dan radiator yang dibersihkan.

Melihat laman web Collecting Cars, harga pembukaan untuk TP21 ini masih belum diumumkan. Anda rasa, berapa harga tertinggi yang akan dibida?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved