fbpx

Lexus GX (2024) jentera off-road mewah dengan platform TNGA, suspensi E-KDSS

2024_Lexus_GX_Overtrail_PR_HERO

NAMPAKNYA Lexus sedang rancak menyegarkan barisan SUV dan crossover-nya dengan model-model terkini. Selepas memperkenalkan LBX tempoh hari, jenama mewah Jepun itu kini mempersembahkan pula model kedua terbesarnya iaitu GX.

Kini dalam generasi ketiga, GX dibina di atas platform GA-F yang turut digunakan oleh LX dan Toyota Land Cruiser. Ia mempunyai kerangka ladder frame yang dipadankan dengan suspensi jenis double wishbone di depan dan multi-link di belakang.

Dari segi saiz, SUV ini mempunyai ukuran panjang 4,950 mm, lebar 1,980 mm, tinggi 1,865 mm dan tapak roda 2,850 mm. Berat keseluruhan tidak diketahui namun kenderaan sebesar ini beratnya melebihi dua tan.

GX generasi baharu akan ditawarkan dengan dua pilihan enjin petrol iaitu enjin 3.5-liter twin-turbo V6 dan enjin hibrid 2.4-liter turbo. Kuasa yang dihasilkan tidak dinyatakan di dalam siaran media, namun kedua-duanya dipadankan dengan pacuan 4WD.

Menurut Lexus, gabungan enjin berkuasa dan sistem pacuan empat roda itu membolehkan GX dengan enjin V6 itu mencapai kapasiti menunda seberat 3,629 kg.

Selain 4WD, kemampuan off-road model ini diserlahkan lagi dengan limited-slip differential Torsen pada bahagian tengah, serta buat pertama kalinya bagi Lexus, sistem Electronic-Kinetic Dynamic Suspension System (E-KDSS) yang dikatakan mampu meningkatkan cengkaman di atas pelbagai jenis permukaan.

Lexus GX Overtrail

Turut diperkenalkan buat kali pertama adalah varian Overtrail yang hadir dengan pelbagai kelengkapan tambahan untuk pemanduan yang di dalam persekitaran yang lebih ekstrem.

Untuk bahagian luaran, varian ini didatangkan dengan kombinasi warna dwi tona dengan bumbung hitam, rim 18 inci dengan tayar jenis all-terrain berukuran 33 inci, overfender hitam dan skid plate aluminium.

Ruang dalamannya pula menampilkan reka bentuk tempat duduk eksklusif yang dikatakan dapat mengurangkan pergerakan kepala ketika pemanduan off-road, sekaligus membantu mengurangkan keletihan pemandu dan penumpang.

Selain E-KDSS, GX Overtrail juga didatangkan standard dengan Multi-Terrain Select (MTS), Crawl Control, Downhill Assist Control (DAC) dan 3D Multi-Terrain Monitor. Varian ini juga mendapat locking differential pada gandar belakang.

Menurut Lexus, GX baharu akan dilancarkan ke pasaran bermula hujung tahun ini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved