fbpx

Disaman hampir RM600k akibat langgar had laju? Ini bukan cerita dongeng

polis saman

SEORANG usahawan di Finland telah dikenakan tindakan saman 121,000 euro (RM596,416) kerana memandu melebihi had kelajuan yang ditetapkan.

Menurut laporan, Anders Wiklöf yang merupakan pengerusi Wiklöf Holding AB, telah memandu pada kelajuan 82 km/j di zon 50 km/j.

Wiklöf mendakwa dia telah memperlahankan kenderaannya ketika memasuki zon itu namun mungkin tindakannya itu sudah terlambat.

“Saya amat kesal dengan perkara ini dan berharap agar wang itu digunakan untuk perkhidmatan kesihatan melalui perbendaharaan kerajaan,” katanya.

Kadar saman yang tinggi itu mungkin akan dianggap tidak masuk akal di negara ini namun di Finland, ia bukanlah sesuatu yang pelik kerana mengamalkan sistem di mana kadar saman ditentukan berdasarkan pendapatan pesalah.

Selain saman, pihak berkuasa negara itu turut menggantung lesen memandu Wiklöf memandangkan ini bukanlah kesalahan lalu lintas pertamanya.

Sebelum ini, dia pernah dikenakan saman bernilai 95,000 euro (RM468,261) dan 63,680 euro (RM313,882) pada 2013 dan 2018 bagi kesalahan yang sama.

P/S: Bayangkan jika Malaysia mengamalkan sistem yang sama. Sudah pasti jumlah kesalahan lalu lintas akan semakin berkurangan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved