fbpx

BMW sedia masuk pasaran trak pikap mewah?

BMW trak pikap X7 01

BEBERAPA tahun yang lalu, pasaran dilihat masih belum bersedia untuk menerima trak pikap mewah namun dengan kehadiran beberapa model menarik sejak kebelakangan ini, segmen itu dilihat semakin berkembang terutamanya di Amerika Syarikat.

Keadaan ini mungkin akan menarik minat BMW untuk akhirnya menceburi segmen yang masih baru tetapi mencabar itu.

Bercakap kepada CarBuzz, ketua pereka BMW Design iaitu Domagoj Dukec berkata pengeluar kenderaan itu sedang mempertimbangkan beberapa segmen baharu termasuk trak pikap.

Trak pikap konsep berasaskan BMW X7 yang diperkenalkan pada 2019

“Sejak saya menyertai BMW, orang sering meminta trak pikap BMW. Kami sentiasa mengandaikan bahawa trak hanya untuk AS. Mungkin keadaan sudah berubah,” kata Dukec.

“Segmen SAV sedang berkembang dan sebagai pengeluar kereta, kami pasti memerhatikan perkara ini,” tambahnya lagi.

Buat pengetahuan anda, SAV bermaksud “Sports Activity Vehicle” dan singkatan ini digunakan oleh BMW untuk merujuk kepada model SUV (Sports Utility Vehicle) keluarannya.

Walau bagaimanapun, pasaran trak pikap mewah bukan mudah untuk ditembusi. Jika anda masih ingat, pada 2017, seteru utama BMW iaitu Mercedes-Benz pernah menawarkan trak pikap berasaskan Nissan Navara iaitu X-Class.

Dipendekkan cerita, trak pikap itu tidak mendapat sambutan seperti yang diharapkan dan pada tahun 2020, Mercedes-Benz mengambil keputusan untuk menghentikan pengeluarannya.

BMW sebelum ini pernah menafikan bahawa mereka akan menghasilkan trak pikap kerana merasakan bahawa trak pikap mewah hanya boleh diterima di beberapa negara sahaja.

Mercedes-Benz X-Class gagal menarik minat pembeli

Bagaimanapun, syarikat itu merasakan bahawa lanskap telah berubah dengan kehadiran model-model seperti Toyota Tundra Capstone, GMC Sierra 1500 Denali Ultimate dan Ford F-150 Lightning Platinum.

Berikutan kerjasama dengan Toyota ketika membangunkan Z4 dan Supra, spekulasi mengatakan kedua-dua syarikat itu akan berganding bahu sekali lagi untuk menghasilkan trak pikap menggunakan platform TNGA-F, namun BMW tidak menganggap rebadge sebagai satu opsyen kerana mereka mahukan trak dengan pemanduan seperti BMW yang sebenar.

Jika trak pikap BMW menjadi kenyataan, adakah ia akan berjaya menarik perhatian pembeli atau adakah ia akan menemui kegagalan seperti X-Class?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved