fbpx

Toyota RAV4 kereta paling laris di dunia, lebih 1 juta unit terjual

toyota rav4 14

JATO Dynamics telah menyiarkan laporan jualan global bagi tahun lepas, dengan 79.4 juta kenderaan baharu telah terjual di seluruh dunia.

Angka itu mewakili penurunan dua peratus berbanding 2021 untuk pasaran-pasaran besar seperti Amerika Utara, Eropah, dan China. Sementara itu, pasaran seperti India, Timur Tengah, Asia Tenggara, dan Afrika pula mencatatkan peningkatan.

Tetapi ini bukanlah maklumat paling menarik dari laporan itu. Menurut data oleh JATO, model paling laris seluruh dunia ialah Toyota RAV4, dengan lebih satu juta unit diserahkan kepada pelanggan. 43 peratus dari itu adalah di Amerika Syarikat (AS) dan Kanada.

Ini diikuti oleh Toyota Corolla dengan kira-kira 992,000 unit terjual tahun lepas, manakala Tesla Model Y di tempat ketiga dengan 747,000 unit jualan.

Secara keseluruhan dari 10 model terlaris dunia, lima daripadanya adalah Toyota. Ford, Nissan dan Honda pula masing-masing satu model, manakala Tesla mewakili dua model.

Dilihat dari angka di atas, bukanlah sesuatu yang mengejutkan memandangkan Toyota merupakan pengeluar terbesar tahun lepas jika diukur dari angka jualan. Kenderaan Toyota mewakili 13 dari 100 unit kereta penumpang yang dibeli seluruh dunia.

Pengeluar Jepun itu juga mencatatkan peningkatan 0.3 peratus jualan hasil dari permintaan tinggi dari China, yang kini merupakan pasaran terbesar di depan AS dan Jepun.

Volkswagen Group pula merupakan konglomerat automotif kedua terbesar di dunia, walaupun jualannya menurun 10 peratus. Hyundai-Kia di tempat ketiga, diikuti Stellantis dan General Motors.

Laporan JATO itu turut menunjukkan pengeluar automotif paling pesat berkembang iaitu BYD. Firma China itu merangkumi 1.5 peratus jualan global dan kini meningkat kepada 2.42 peratus.

Jenama itu kini pengeluar kereta elektrik (EV) kedua terbesar dunia selepas Tesla.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved