fbpx

Volvo EX90 terlalu laku, tempahan dihentikan sementara waktu

EX90
EX90

NAMPAKNYA SUV elektrik flagship keluaran Volvo iaitu EX90 mendapat sambutan yang terlalu menggalakkan, sehinggakan syarikat itu terpaksa berhenti mengambil tempahan buat sementara waktu.

Volvo dalam satu kenyataan berkata langkah itu diambil kerana permintaan untuk model itu telah melepasi unjuran syarikat dan kelompok pertama produksi telah pun habis dijual.

Walau bagaimanapun, pengeluar kereta dari Sweden itu berkata tempahan untuk EX90 akan dibuka semula, namun tidak menyatakan bila ia akan berbuat demikian.

Diperkenalkan di peringkat global pada November tahun lalu, EX90 mempunyai reka bentuk seakan XC90 namun ia dibina menggunakan platform serba baharu untuk trenkuasa elektrik sepenuhnya.

Ia dilengkapi dengan sepasang motor elektrik, iaitu satu pada setiap gandar. Varian Twin Motor mempunyai kuasa keseluruhan berjumlah 408 PS dan 770 Nm, manakala varian Twin Motor Performance mempunyai 517 PS dan 910 Nm.

Kedua-dua varian dilengkapi dengan bateri berkapasiti 111 kWh yang menawarkan jarak sehingga 600 km bagi Twin Motor dan 590 km bagi Twin Motor Performance. Pengecasan dari 10 hingga 80 peratus mengambil masa kira-kira 30 minit menerusi pengecas pantas DC.

Untuk keselamatan pula, EX90 tampil dengan kamera, radar dan sensor LiDAR yang membolehkan SUV itu ‘melihat’ keadaan sekeliling secara 360 darjah, di samping meningkatkan keupayaan sistem bantuan pemandu iaitu Pilot Assist.

EX90 akan dihasilkan di kilang Volvo di Charleston, South Carolina, Amerika Syarikat dan juga di Chengdu, China.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved