fbpx

Toyota Yaris facelift diperkenal di Thailand dengan rupa depan lebih garang, dari RM72k

toyota yaris 2023 thailand 08

TOYOTA Yaris telah menerima facelift di Thailand yang memberikannya beberapa perubahan rekaan agak ketara.

Di bahagian depan, terdapat rupa lebih agresif dan sporti yang seakan menjadi identiti Toyota kebelakangan ini. Ia menampilkan bucu-bucu bersegi dan garisan tajam, dengan lip depan lebih lebar dan ruang kemasukan udara olok-olok.

Lampu depan LED juga direka semula, dengan bahagian ditarik ke bawah, mengambil inspirasi GR Corolla mungkin? Di belakang nampaknya tidak begitu banyak perubahan. Lampu dikekalkan, cuma rekaan bampar diubah sedikit.

Dari segi pilihan warna, Yaris 2023 di Thailand ditawarkan dengan Cement Gray Metallic baharu, dan barisan warna sedia ada iaitu Spicy Scarlet, Platinum White Pearl dan Red Mica Metallic. Warna-warna ini dipadankan dengan bumbung hitam, memberikan imej dwi-tona.

Warna biasa pula adalah Attitude Black Mica, Metal Stream Metallic, Urban Metal dan Platinum White Pearl. Rim adalah 15-inci standard.

Walaupun bahagian rupa luaran mengalami perubahan agak ketara, rekaan dalaman kekal sama seperti sebelumnya. Cuma varian lebih tinggi mendapat skrin inftotainmen lebih besar, bersaiz 9-inci.

Varian lain kekal dengan skrin 8- dan 7-inci, tetapi sambungan Android Auto dan Apple Carplay adalah standard untuk semua varian. Rekaan tempat duduk adalah baharu (fabrik dan kulit), dengan kemasan trim baharu dan soket USB-C.

Yaris di Thailand ini dipacu oleh enjin 1.2-liter 3NR-FKE naturally-aspirated 4-silinder, yang juga enjin yang sama dengan sebelum ini. Ia menghasilkan 92hp dan 109Nm tork, dan kuasa dihantar ke roda depan melalui kotak gear Super i-CVT. Kecekapan bahan api adalah sehingga 23.3km per liter.

Ciri keselamatan merangkumi ABS, EBD, VSC, Traction Control, Hill Start Assist, dan Brake Assist. Walaubagaimanapun varian Premium dan Premium S mendapat ciri tambahan seperti Pre-Collision System, Lane Departure Alert, Rear Cross Traffic Alert dan Blind Spot Monitor.

Toytoa Yaris facelift 2023 dijual antara harga 559,000 baht (RM72,145) hingga 694,000 baht (RM89,571).

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved