fbpx

Mitsuoka Viewt 2023 adalah jelmaan klasik Toyota Yaris

Mitsuoka Viewt 2023 01

RASANYA sudah lama kita tak dengar tentang Mitsuoka, bukan? Pengeluar yang berpangkalan di Toyama, Jepun itu sememangnya terkenal dengan rekaan klasik yang sebenarnya diasaskan dari model-model zaman kini.

Salah satu model yang ditawarkan oleh Mitsuoka adalah Viewt, sebuah kereta kompak dengan penampilan yang tidak ubah seperti Jaguar Mark 2.

Sejak 1993, Viewt sentiasa dibangunkan berasaskan Nissan March atau Micra namun untuk 2023, model itu akan mula menggunakan kerangka Toyota Yaris versi Eropah.

Dikenali sebagai Viewt Story, model generasi keempat ini dilihat tidak begitu berbeza penampilannya dengan versi-versi terdahulu. Bahagian hadapannya masih menampilkan dua pasang lampu berbentuk bulat, gril dengan palang menegak serta pelindung bampar yang disalut krom.

Dari bahagian sisi, bentuk badan Yaris boleh dilihat dengan jelas namun bagi mengekalkan imej klasiknya, Mitsuoka menggunakan rim kompang berserta hubcap krom.

Untuk bahagian belakang, perubahan paling ketara adalah sepasang lampu berbentuk bulat dalam saiz yang lebih besar berbanding sebelum ini.

Berbeza dengan bahagian luaran, perubahan pada ruang dalaman terhad kepada upholsteri dan trim yang lebih mewah, serta logo Mitsuoka pada stereng.

Untuk pasaran Jepun, Viewt ditawarkan pada harga bermula dari 3,080,000 yen (RM101,503), jauh lebih mahal jika dibandingkan dengan harga Yaris iaitu 1,470,000 juta yen (RM48,445).

Untuk varian flagship dengan enjin hibrid dan pacuan semua roda, harganya bermula dari 4,202,000 juta (RM138,480).

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved