fbpx

Perdana Menteri Britain disaman kerana tidak pakai tali pinggang keledar

rishi sunak

PERDANA Menteri Britain, Rishi Sunak telah disaman kerana tidak memakai tali pinggang keledar di dalam kereta yang sedang bergerak.

Menurut polis Lancashire, pihaknya telah “mengeluarkan satu notis penalti bersyarat kepada seorang lelaki berusia 42 tahun dari London”.

Pejabat Downing Street memaklumkan bahawa Sunak “menerimanya dengan hati terbuka dan telah meminta maaf” atas kesalahan tersebut, sambil menambah bahawa beliau akan membayar saman berkenaan.

Sunak didapati tidak memakai tali pinggang keledar dalam satu video Instagram untuk mempromosi satu dana ketika lawatannya ke utara England baru-baru ini. Video tersebut telah pun dipadam.

Jumlah saman tidak didedahkan namun di Britain, penumpang yang didapati gagal memakai tali pinggang keledar boleh dikenakan denda £100 (RM527). Jumlah tersebut boleh meningkat sehingga £500 (RM2,635) jika kes dibawa ke mahkamah.

Sementara itu di Malaysia, mana-mana pemandu atau penumpang yang tidak memakai tali pinggang keledar boleh dikenakan denda tidak melebihi RM2,000 atau penjara tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya sekali.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved