fbpx

Chery, CATL jalin kerjasama bangunkan teknologi tenaga baharu

Teknologi hibrid Chery

Chery Group menandatangani perjanjian rangka kerja kerjasama strategik dengan Contemporary Amperex Technology Co., Limited. (CATL), di mana kedua-dua pihak akan menjalankan kerjasama menyeluruh dalam bidang produk, perdagangan, promosi pasaran dan sumber maklumat komersial.

Selain pembekalan bateri dan kerjasama teknikal dalam bidang kenderaan penumpang, kedua-dua pihak berhasrat untuk meneroka bidang pengangkutan awam, integrasi teknologi EIC tenaga baharu dan pertukaran bateri untuk bas, kenderaan logistik, trak berat dan kapal elektrik.

Antara beberapa enjin baharu Chery yang sedang dibangunkan

CATL, pengeluar bateri litium-ion terbesar di dunia untuk EV, menumpukan pada penyelidikan, pembangunan, pengeluaran dan penjualan bateri traction dan sistem penyimpanan tenaga untuk kenderaan tenaga baharu (NEV), dan kekal komited untuk menyediakan penyelesaian menyeluruh bagi aplikasi tenaga baharu global.

Di peringkat global, syarikat tersebut telah membekalkan bateri traction kepada banyak pengeluar kenderaan terulung, dan telah menduduki tempat pertama selama lima tahun berturut-turut.

Enjin 2.0 TGDI Chery

Chery telah terlibat dalam penyelidikan dan pembangunan (R&D) teknologi tenaga baharu seawal 1999. Sepanjang dua dekad yang lalu, Chery telah membangunkan sistem R&D holistik teknologi tenaga baharu, termasuk integrasi kenderaan, teknologi teras dan keupayaan pembangunan komponen teras.

Syarikat itu telah mencatat kemajuan penting dalam bidang teras seperti teknologi EIC dan teknologi ringan. Ia telah memohon lebih 900 paten tenaga baharu dan memperoleh lebih 600 paten setakat ini, menduduki tempat pertama di kalangan perusahaan kenderaan China, dan ketiga di peringkat global.

Chery telah membentuk pelan pembangunan teknologi ‘457’ yang melibatkan empat platform trenkuasa kenderaan, lima subsistem umum dan tujuh teknologi teras, meliputi sedan dari segmen A hingga C dan SUV dari segmen B hingga D, merangkumi kuasa elektrik, hibrid, extended-range, sel bahan api dan teknologi tenaga baharu yang lain.

Chery Tiggo 8 Pro e+

Dari segi teknologi hibrid, Chery telah berjaya membangunkan Dedicated Hybrid Transmission (DHT) fungsi penuh pertama di dunia, menerajui pembangunan teknologi hibrid di dunia dengan kelebihan unik ‘3 enjin, 3 gear, 9 mod operasi dan 11 kelajuan’.

Dalam bidang tenaga baharu pula, Chery telah menjual lebih 210,000 kenderaan tenaga baharu (+182% berbanding tempoh yang sama tahun sebelumnya) dalam tempoh 10 bulan pertama 2022.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved