fbpx

Toyota terima dana kerajaan UK untuk bangunkan Hilux sel bahan api hidrogen

Toyota Hilux sel bahan api hidrogen 01

TOYOTA Motor Manufacturing UK (TMUK) kini mengetuai sebuah konsortium untuk membangunkan prototaip Hilux elektrik sel bahan api hidrogen.

Syarikat itu berjaya memperoleh pembiayaan kerajaan UK untuk projek itu melalui Advanced Propulsion Centre (APC), sebuah organisasi yang menyokong pembangunan teknologi yang lebih bersih dan konsep mobiliti baharu.

Jumlah pembiayaan yang diterima tidak didedahkan namun ia akan membolehkan mereka membangunkan teknologi hidrogen untuk segmen pasaran kenderaan komersial dalam tempoh tiga tahun akan datang.

Pembiayaan tersebut akan digunakan untuk menampung kos pembangunan Hilux elektrik sel bahan api hidrogen. TMUK akan berkerjasama rapat dengan beberapa firma kejuruteraan dari UK termasuk Ricardo, ETL, D2H dan Thatcham Research.

Untuk projek ini, Toyota akan menggunakan sistem sel bahan api generasi kedua yang diambil dari Mirai. Divisyen R&D dari Toyota Motor Europe (TME) juga akan memberikan sokongan teknikal bagi membantu firma-firma UK berkenaan mengembangkan kepakaran mereka.

Prototaip Hilux ini dijangka dikeluarkan di kilang TMUK di Burnaston pada 2023. Jika projek ini berjaya, syarikat itu merancang untuk mengeluarkan versi produksi dalam jumlah yang terhad.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved