fbpx

Macam dalam video game! Pelumba NASCAR bergesel dengan dinding litar untuk menang

nascar wall riding 01

Pelumba Ross Chastain telah mengejutkan dunia NASCAR dengan membuat satu pemanduan yang biasa dilihat hanya dalam permainan video.

Semasa pusingan akhir dalam perlumbaan 500 pusingan itu, Chastain telah ke sisi luar litar hingga ke dinding dan terus menekan pedal minyak.

Dia telah memotong dari kedudukan ke-10 hingga ke-5 di dua selekoh akhir dan terus merampas takhta NASCAR Cup Series, menyingkirkan pesaingnya Denny Hamlin sebanyak 0.73 saat.

Jika anda biasa dengan permainan video, anda akan biasa dengan istilah ‘wall-riding’. Ianya satu teknik penuh kontroversi dimana anda sengaja menggunakan dinding litar di selekoh dan terus mara ke posisi depan.

Dalam satu temuramah selepas perlumbaan, Chastain sendiri mengaku teknik itu dillhamkan dari pengalamannya bermain permainan video NASCAR 2005 di Gamecube dengan abangnya semasa kecil.

Dia berkata ‘wall-riding’ itu boleh dilakukan dalam permainan video, tetapi dia tidak menyangka ianya boleh dilakukan dalam perlumbaan sebenar.

Perbuatan itu juga boleh menjadi sangat bahaya, dan Chastain mengaku dia “melepaskan roda stereng dan berharap tidak melanggar pintu masuk di selekoh keempat atau berlaku apa-apa sebarang perkara buruk”.

Mungkinkah selepas ini NASCAR akan mengharamkan teknik ‘wall-riding’ ini untuk mengelakkan pemandu lain dari mencuba untuk mengulanginya?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved