fbpx

Hyundai Grandeur kembali untuk tahun 2023 – tampil rekaan Seamless Horizon

Hyundai Grandeur 01

HYUNDAI telah mendedahkan reka bentuk luaran dan dalaman sedan flagship mereka iaitu Grandeur. Juga dikenali sebagai Azure di pasaran luar Korea Selatan, model generasi ketujuh ini tampil jauh berbeza dengan model terdahulu yang dilancarkan pada 2016.

Sekali imbas, Grandeur mempunyai wajah mirip Staria, dengan gril Parametric Jewel dan bar lampu LED melintang yang digelar sebagai Seamless Horizon. Menurut Hyundai, elemen yang diinspirasikan oleh cahaya fajar ini menyerlahkan lagi kelebaran Grandeur.

Apa yang menarik, lampu Seamless Horizon juga digunakan pada bahagian belakang bagi tujuan yang sama. Tulisan ‘GRANDEUR’ yang dijarakkan serta ketiadaan muncung ekzos memberikan imej yang kemas dan bersih.

Dimensinya tidak diketahui namun tidak mustahil jika ia lebih besar berbanding model generasi keenam yang mempunyai ukuran panjang 4,990 mm, lebar 1,875 mm, tinggi 1,480 mm dan tapak roda 2,885 mm.

Seperti bahagian luaran, ruang dalaman Grandeur juga menyaksikan perubahan yang ketara. Hyundai menggunakan gabungan bahan-bahan yang premium dan lestari untuk menghasilkan suasana yang tenang dan nyaman.

Ini termasuk upholsteri kulit Nappa yang diwarnakan secara semula jadi, trim kayu sebenar dan kemasan aluminium. Di samping kulit yang diproses secara eko itu, kulit anti-bakteria juga digunakan untuk membaluti bahagian-bahagian tertentu.

Untuk kelengkapan pula, antara yang boleh dilihat di sini adalah skrin berkembar di atas papan pemuka, panel kawalan sistem pendingin hawa dan sistem pencahayaan ambien pada panel pintu. Stereng tiga spoke itu diinspirasikan oleh stereng yang digunakan pada model asal.

Tiada perincian teknikal yang didedahkan setakat ini namun menurut The Korean Car Blog, Grandeur dijangka ditawarkan dengan empat pilihan enjin iaitu GDi 2.5 dan 3.5 liter, LPG (Liquified Petroleum Gas) 3.5 liter dan turbo hibrid 1.6 liter.

Malah, laman web itu juga mendakwa bahawa Hyundai telah menerima lebih 60,000 tempahan untuk Grandeur setakat ini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved