fbpx

Drag race dengan bunyi paling merdu – Porsche Carrera GT vs Lexus LF-A

porsche carrera gt lexus lfa drag 03

KERETA yang laju memang seronok, tetapi kereta laju dengan bunyi merdu pasti lebih baik. Enjin V10 dikatakan antara nadi paling merdu pernah dihasilkan.

Jika dilihat banyak kereta-kereta yang disenarai sebagai mempunyai bunyi paling merdu kebanyakannya menggunakan V10, sebagai contoh Porsche Carrera GT dan Lexus LF-A. Dan kedua-dua kereta ini akan berentap untuk perlumbaan drag paling merdu.

Yang mana lebih pantas? Kita akan ketahuinya hari ini.

Perlumbaan drag istimiewa ini diatur oleh laman Youtube Hagerty. Sebelum Carrera GT dan LF-A digandingkan, mereka membandingkan beberapa jentera 5-silinder.

Tetapi yang kita hendak fokuskan hari ini ialah jentera 10-silinder V10.

Wakil dari Jepun, LF-A yang merupakan supercar yang dihasilkan antara 2010 hingga 2012, dan hanya 500 unit pernah dikeluarkan.

Nadinya ialah unit 4.8-liter V10 72-darjah dengan sistem VVT-i. Ia menjana 553hp dan 480Nm tork, kuasa disalurkan ke roda belakang melalui kotak gear automated-manual 6-kelajuan.

Sementara itu dari Jerman pula ialah Carrera GT, yang dikeluarkan sekitar 2004 hingga 2006, sejumlah 1,270 unit pernah dibina.

Porsche dengan enjin tengah ini dipacu oleh enjin V10 bersesaran 5.7-liter, cukup untuk 603hp dan 590Nm tork. Tidak seperti LF-A yang menggunakan kotak gear automatik, Carrera GT menghantar kuasa ke roda belakang melalui transmisi manual 6-kelajuan.

Jadi, yang mana akan memenangi perlumbaan kali ini? Jemput tonton video di bawah. Jika anda mahu terus ke perlumbaan antara Carrera GT dan LF-A, boleh terus ke minit 9:00.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved