fbpx

Pesawat Darkstar dari filem Top Gun: Maverick dipamerkan di pangkalan udara Edwards

darkstar 05

IANYA hanya sebuah prop filem, tetapi pesawat fiksyen Lockheed Skunk Works Darkstar sebuah prop yang agak meyakinkan dengan kemampuan hipersonik.

Pesawat yang menjadi jet pejuang ujian Tentera Laut AS dalam filem itu kini dipamerkan dalam acara Aerospace Valley Open House 2022 bertempat di pangkalan udara Edwards, California.

Pesawat itu diparkir bersebelahan pesawat sebenar Lockheed SR-71 Blackbird untuk pameran statik, sepanjang tempoh acara berlangsung iaitu dari 13 hingga 16 Oktober 2022.

Darkstar itu menampilkan konsep pengganti Blackbird, atau designasi SR-72, malah rupa dan penampilannya cukup mirip dengan pesawat pengintip altitud tinggi yang mula beroperasi pada 1960an.

“Ia nampak cukup realistik kerana ia dibina oleh Lockheed Skunk Works sendiri dan bukan oleh Hollywood,” satu sumber dari penganjur melaporkan kepada The Aviationist.

Dalam filem Top Gun: Maverick, pesawat Darkstar itu ditampilkan dalam babak awal dimana watak utama, Pete ‘Maverick’ Mitchelle lakonan Tom Cruise membuat penerbangan ujian dan mencuba untuk mencapai Mach 10 (10 kali ganda kelajuan bunyi).

Pesawat itu meletup dan terhempas selepas penerbangan hipersonik itu tetapi Maverick terselamat dan dibawa pulang ke pangkalan oleh helikopter penyelamat.

Gambar oleh: Aerospace Valley Air Show, The Aviationist

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved