fbpx

Selepas 11,465 unit sejak 2011, pengeluaran Lamborghini Aventador akhirnya tamat

lamborghini aventador tamat produksi 02

SELEPAS mengeluarkan 11,465 unit sejak 2011, Lamborghini akhirnya menamatkan pengeluaran dan pemasangan Aventador.

Unit terakhir yang dikeluarkan adalah merupakan Avantardor Roadster Ultimae dengan warna biru khas yang dipilih melalui program kustom Ad Personam. Kereta terakhir ini akan pergi ke seorang pembeli di Switzerland.

Sebenarnya, ini kali kedua Lamborghini menamatkan pengeluaran Aventador. Sebelum ini 15 buah dari 4,000 unit kereta tenggelam dalam insiden kapal kargo Felicity Ace. Lamborghini terpaksa memulakan semula pengeluaran untuk menggantikan unit yang musnah itu.

Aventador terbukti sebagai salah satu model Lamborghini paling berjaya dengan jumlah jualan melebihi gabungan model-model V12 lain. Malah, jualan Aventador melebihi Murcielago hanya dalam tempoh lima tahun selepas pengenalannya.

85 peratus pelanggan memilih Aventador mereka melalui program kustom Ad Personam, bermakna terdapat lebih dari 200 kombinasi warna dan trim di luar sana.

Lamborghini memperkenalkan Aventador dalam konfigurasi LP700-4 coupe pada 2011 di Geneva Motor Show. Ia dikuasakan oleh enjin 6.5-liter V12 dengan sudut silinder 60-darjah.

Versi awal menghasilkan 690hp dan 690Nm tork, membolehkan supercar itu memecut ke 100km/j dalam hanya 2.9 saat, dengan kelajuan maksima 350km/j.

Sepanjang pengeluaran Aventador, Lamborghini juga telah mengeluarkan beberapa varian dan menggunakan model itu sebagai asas kepada model-model terhad.

Ini termasuklah SVJ yang mencatatkan rekod masa pusingan di Nurburgring Nordschleife dalam hanya 6 minit 44.97 saat. Terdapat juga model lain seperti Veneno, Centenario, Sian FKP 37, dan Countach LPI800-4.

Pengganti Aventador dilaporkan telah mula menjalani ujian, dan ia nampak hampir sama dengan model sekarang. Ia juga akan mendapat sistem elektrifikasi hibrid, tetapi enjinnya masih V12.

Pengganti ini dikatakan bakal dilancarkan pada 2023. Berakhirlah satu era dalam Lamborghini. Selamat jalan, Aventador.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved