fbpx

Ducati Monster SP lebih ringan, ada fork Ohlins dan ekzos Termignoni

MY23_Ducati_Monster_SP _77__UC426722_Mid

TAHUN depan, Ducati Monster akan menyambut ulang tahunnya yang ke-30. Sebagai tanda meraikan peristiwa itu, Ducati memperkenalkan Monster SP baharu yang secara asasnya merupakan versi yang dipertingkatkan untuk mereka yang gemarkan tunggangan sporty.

Jika dibandingkan dengan versi standard yang diperkenalkan hujung tahun 2020, versi SP ini tampil lebih menonjol dengan livery seperti jentera lumba Desmosedici GP pasukan Ducati Lenovo, tempat duduk berwarna merah, logo Monster SP pada penutup tempat duduk penumpang dan juga logo Ducati yang lebih besar pada tangki.

Dari segi mekanikal pula, model ini mendapat fork Ohlins NIX30 yang bukan sahaja boleh dilaras sepenuhnya, malah 0.6 kg lebih ringan berbanding fork standard pada Monster dan Monster +. Sistem ekzos standard pula telah digantikan dengan unit Termignoni.

Turut dinaik taraf adalah brek depan, yang kini menggunakan angkup Brembo Stylema dan sepasang cakera berukuran 320 mm. Menurut Ducati, sistem brek baharu ini 0.5 kg lebih ringan dan ini secara tidak langsung mengurangkan inersia pada bahagian depan.

Satu lagi langkah pengurangan berat yang diambil oleh Ducati adalah dengan penggunaan bateri lithium-ion, membawa penjimatan berat keseluruhan kepada kira-kira 2 kg.

Ini merupakan satu pencapaian yang agak mengagumkan memandangkan Monster SP dilengkapi dengan pelbagai komponen tambahan lain seperti peredam stereng dan skrin pelindung angin. Tayar yang digunakan pula adalah jenis Pirelli Diablo Rosso IV.

Dari segi elektronik pula, Monster SP mendapat satu mod baharu iaitu Wet yang direka untuk tunggangan yang lebih selamat di atas permukaan jalan yang basah, serta fungsi Launch Control. Ciri-ciri elektronik lain yang disertakan termasuk ABS Cornering, Ducati Traction Control dan Wheelie Control.

Kesemua ciri berkenaan boleh diakses menerusi skrin TFT berukuran 4.3 inci yang menampilkan grafik perlumbaan seperti Panigale V4 dan meter rev yang lebih besar.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved