fbpx

Toyota Vios 2023 dirasmikan di Thailand dengan 1.2 NA, CVT, lampu kabin 64 warna!

toyota vios thailand 2023 09

PERKENALKAN, ini dia Toyota Vios 2023, rasmi dilancarkan di Thailand hari ini, dimana ia dikenali dengan nama Yaris Ativ. Sedan segmen-B ini dibina pada pelantar Daihatsu New Global Architecture (DNGA) yang juga menjadi ‘tulang’ kepada Perodua Ativa/Daihatsu Rocky/Toyota Raize dan Perodua Alza/Toyota Avanza/Daihatsu Xenia.

Vios generasi keempat ini lebih besar sedikit dari model sebelumnya, dengan ukuran kini 4,425mm panjang, 1,740mm lebar dan 1,480mm tinggi. Jarak roda juga lebih panjang, berukuran 2,620mm iaitu pertambahan 70mm berbanding generasi ketiga.

Terdapat empat varian ditawarkan bagi Yaris Ativ untuk pasaran Thailand, iaitu Sport, Smart, Premium, dan Premium Luxury.

Untuk rupa luaran, Yaris Ativ ini menampilkan satu gril nipis di atas dan satu lagi gril besar di bawah, dan lencana Toyota di tengahnya. Terdapat lampu DRL berbentuk-L, dengan ruang kemasukan udara yang agak ketara di sisi bampar.

Bergantung kepada varian, kelengkapan luaran termasuklah lampu LED automatik dan rim aloi 16-inci. Dapat diperhatikan bahawa cermin sisi kekal rapat pada tiang-A, manakala rekaan lampu belakang menampilkan bentuk lebih bersegi dan kecil dari sebelum ini.

Seperti dipaparkan dalam laporan sebelum ini, ruang dalaman sedan ini baharu sepenuhnya, dengan rekaan panajng mendatar cukup moden dan minimalis. Ia dilengkapi skrin sesentuh bersaiz 9-inci untuk

Di bawahnya terdapat panel kawalan sistem penghawa dingin dan sistem penapis udara. Sementara itu, konsol tengah menempatkan ruang simpanan, brek parkir elektronik, dan suis kawalan sistem pencahayaan dengan 64 warna. Dah macam Mercedes!

Antara ciri lain di bahagian dalam termasuklah keyless entry, corong penghawa dingin belakang, enam pembesar suara, dan sambungan Apple Carplay serta Android Auto.

Ciri keselamatan standard untuk semua varian terdiri dari enam beg udara, ABS, EBD, Brake Assist, VSC, Traction Control, Emergency Stop Signal dan Hill-Start Assist.

Tetapi sistem keselamatan Toyota Safety Sense hanya terdapat pada tiga varian teratas iaitu Smart, Premium, dan Premium Luxury.

Untuk pasaran Thailand, Yaris Ativ ini dipacu oleh enjin 1.2-liter 3NR-VE naturally-aspirated (NA) yang menjana 94hp pada 6,000rpm dan 110Nm tork pada 4,400rpm. Enjin ini dipadankan dengan transmisi Super CVT-i yang membolehkannya mencatat bacaan sehingga 23.3km/L.

Toyota Yaris Ativ ini dijual pada harga bermula 539,999 Baht (RM67,700) untuk Sport sehingga 689,000 Baht (RM86,563) untuk Premium Luxury.

Apa pendapat anda untuk pesaing Honda City setakat ini? Bagi pasaran Malaysia, kami jangkakan spesifikasinya tidak jauh berbeza dengan varian tertinggi Premium Luxury.

Cuma berkemungkinan besar Toyota Vios 2023 ini akan kekal dengan enjin pada model sedia ada iaitu 1.5-liter dengan output 105hp, 140Nm dan transmisi CVT.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved