fbpx

Porsche laku keras 6 bulan pertama 2022, Cayenne kekal model paling laris

porsche cayenne

PORSCHE nampaknya mempunyai prestasi jualan cukup baik untuk separuh masa pertama 2022, walaupun berhadapan beberapa cabaran.

Secara keseluruhan, pengeluar kereta sports itu telah menyerahkan 145,860 kenderaan kepada pelanggan seluruh dunia antara Januari hingga Jun, penurunan lima peratus berbanding tahun lepas.

“Selain dari kesukaran yang dihadapi dari peningkatan Covid-19 di China dan beberapa pasaran lain,  kata Detlev von Platen, ahli lembaga untuk Sales dan Marketing di Porsche AG.

“Pada masa yang sama, daya tarikan jenama dan populariti produk kami tetap kuat. Kami menjangkakan tahun kedua menjadi cukup dinamik,” tambahnya.

Situasi pasaran seluruh dunia di separuh masa pertama berbeza dan angka penyerahan kenderaan juga berbeza di setiap rantau dan pasaran.

Di Eropah, jumlah penyerahan kenderaan meningkat kepada 43,087, peningkatan tujuh peratus berbanding tempoh sama tahun lepas.

Perkara sama dilaporkan di Jerman, iaitu pasaran tuan rumah. Penyerahan sebanyak 13,785 untuk enam bulan pertama 2022, juga peningkatan lima peratus.

Di China, Porsche berjaya menyerahkan 40,681 kenderaan walaupun berlakunya lockdown beberapa bulan di sesetengah bandaraya.

Secara keseluruhan, Porsche menjual 62,245 unit kenderaan di seluruh rantau Asia Pasifik, Afrika, dan Timur Tengah.

Di Amerika Syarikat, sebanyak 32,529 kenderaan diserahkan kepada pelanggan walaupun menghadapi beberapa masalah transit dan penghantaran.

Cayenne kekal model paling laris

Permintaan masih tinggi untuk model-model SUV. Sejumlah 41,947 unit Cayenne diserahkan kepada pelanggan sepanjang Januari hingga Jun 2022, menjadikannya model Porsche paling laris.

Ini diikuti dengan Macan di tempat kedua dengan 38,039 penyerahan. Ikon kereta sports iaitu 911, terjual sebanyak 21,616 unit di seluruh dunia.

Sementara itu, Taycan terjual sebanyak 18,877 unit walaupun terhalang oleh masalah-masalah produksi seperti rantaian bekalan.

Jualan untuk Panamera pula ialah sebanyak 15,604 unit, sementara 9,777 unit untuk 718 Boxster dan 718 Cayman.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved