fbpx

Boeing T-7A Red Hawk didedah, mula diserah kepada tentera udara AS

boeing t-7a red hawk 14

BOEING telah mula mengeluarkan T-7A Red Hawk pertama untuk Tentera Udara Amerika Syarikat (AS) di bawah fasa Engineering and Manufacturing Development.

Jet-jet itu akan menjadi pesawat latihan baharu pertama menggantikan T-38 Talon yang telah dioperasikan sejak lebih 60 tahun lepas.

Dalam satu majlis pendedahan di kilang Boeing di St. Louis, Missouri, wakil-wakil industri dan pegawai Tentera Udara telah diberi taklimat mengenai ciri-ciri canggih dan unik T-7A yang dijangka digunakan dalam siri latihan.

T-7A juga merupakan pesawat Boeing pertama yang direka secara digital sepenuhnya dan sejumlah 351 unit akan diserahkan kepada Tentera Udara tahun depan.

Pesawat latihan terbaharu ini direka oleh Boeing bersama Saab dan melalui rekaan digital, kejuruteraan serta perisian canggih, membolehkan masa pembangunan pesawat disingkatkan.

Malah Red Hawk ini juga merupakan pesawat pertama Tentera Udara dengan pemula nama “e” iaitu eT-7, menunjukkan falsafah rekaan digital menyeluruh padanya.

Sebaik memasuki perkhidmatan nanti, pesawat ini dijangka mempunyai lebih banyak kebolehan berbanding pesawat sebelumnya dengan elemen latihan baharu yang boleh dimasukkan.

Hubungan antara Boeing dengan Saab juga diperkukuh, dimana Saab akan mula memasang komponen ekor pesawat di West Lafayette, Indiana, AS.

Boeing T-7A Red Hawk dikuasakan enjin General Electric F404, ia mempunyai kelajuan maksima 1,300km/j dan kelajuan meluncur skitar 975km/j.

T-7A juga mampu terbang pada altitud maksima 50,000 kaki dengan kemampuan mendaki 33,500 kaki seminit.

Buat masa ini, Boeing T-7A yang siap dipasang ini akan terus berada di St. Louis untuk ujian darat dan penerbangan sebelum diserahkan kepada 99th Flying Training Squadron.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved