fbpx

Proton Iriz RX untuk rallycross didedah, enjin 2.0 turbo dengan 600hp, kotak gear sequential

proton iriz rx 02

PROTON Iriz paling berkuasa di dunia telah didedahkan, iaitu Proton Iriz RX yang dibangunkan khas untuk acara rallycross.

Ia dibina berasaskan jentera Iriz R5 oleh Mellors Elliot Motorsport (MEM) tetapi telah dikonfigurasikan semula untuk menepati piawaian FIA RX1.

Iriz RX baharu ini akan dipandu oleh bekas pemenang podium British Rallycross dan European Rallycross, Ollie O’Donovan dalam acara-acara tempatan dan antarabangsa pada tahun ini.

Mewakili pasukan Team RX Racing, jentera ini akan berentap dalam British Rallycross Championship 5 Nations Trophy dan FIA European Rallycross Championship.

Walaupun dibina berasaskan Iriz R5 (kini Rally2) yang mula membuat kemunculan pada 2017, Iriz RX ini mendapat badan baharu sepenuhnya.

MEM tidak mendedahkan sebarang angka teknikal, tetapi menurut FIA, spesifikasi jentera RX1 secara umumnya perlu dijana enjin 2.0-liter turbo dengan kuasa sekitar 600hp, dan menggunakan kotak gear sequential 6-kelajuan, pacuan semua-roda dan berat sekitar 1,300kg.

Proton Iriz RX ini mendapat kit badan lebar pada kesemua fender depan dan belakang, lampu depan dummy, ruang kemasukan udara lebih besar, dan spoiler besar dua-tingkat gentian karbon.

Terdapat juga liang kemasukan udara di pintu belakang, malah penutup but belakang juga ditebuk untuk aliran keluar udara.

Kesemua ini adalah untuk sistem penyejukan Iriz RX kerana radiator jentera rallycross biasanya dialihkan ke bahagian belakang untuk lebih perlindungan.

Jentera Proton Iriz RX ini akan membuat kemunculan umum di hari media dan ujian pada 14 April depan di Lydden Hill.

Dalam saingan rallycross nanti, Team RX Racing akan berentap di litar-litar di Hungary, Norway, Sweden, Portugal, Latvia, dan Belgium.

Ollie O’Donovan, prinsipal dan pemandu utama Team RX Racing berkata: “Melihat Iriz RX keluar dari treler buat pertama kali merupakan satu saat bermakna untuk saya dan pasukan.”

“Dan duduk di dalam terasa serasi, satu perasaan istimewa. Telah banyak usaha dilakukan untuk projek ini. Iriz RX telahpun terasa seperti satu langkah besar untuk kami dan dalam ujian pertamanya, kami masih jauh dari potensi sebenarnya.”

“Saya tidak sabar ntuk memandu di Nyriad, Hungary untuk kali pertama dan memberikan Iriz RX kemunculan umunya yang pertama!” kata Ollie.

Tony Bardy, ketua jurutera Team RX Racing pula berkata, “Kereta ini mempunyai banyak cengkaman, dan begitu banyak potensi yang belum diterokai. Kami semua tidak sabar untuk acara pertama nanti!”

Sementara itu, Chris Mellors, prinsipal Proton Motorsport Team menambah, “Gembira dapat bekerja dengan program berbeza dan orang berbeza, dan menerokai dunia rallycross. Kami berpuas hati dengan hasil kereta ini.”

“Ada beberapa perkara perlu dilakukan sebelum pusingan pembukaan nanti, tapi kami sangat teruja untuk melihat bagaimana kereta ini beraksi dalam situasi kompetitif.”

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved