fbpx

Aston Martin Vantage AddArmor versi kali peluru, tambahan RM137k dari harga kereta

aston martin vantage addarmour 01

SEKALI pandang, Aston Martin Vantage ini nampak seperti mana-mana Vantage yang keluar dari kilang Gaydon namun tahukah anda, unit ini berupaya menahan peluru jenis magnum .44 magnum .357, serta parabellum 9mm?

Supercar kalis peluru ini menggunakan sistem perlindungan B4 daripada AddArmor, sebuah syarikat penghasilan perisai kenderaan dari Amerika Syarikat yang diasaskan oleh bekas penguatkuasa undang-undang dan pakar Operasi Khas.

Sistem perlindungan berkenaan merangkumi kaca kalis peluru yang digunakan pada cermin penghadang angin dan cermin sisi, bahan kevlar seberat 204kg, serta keluli yang diperkuatkan bagi tujuan melindungi bumbung dan tangki bahan api. Turut disertakan adalah material komposit pada firewall.

Perlindungan yang ada pada Vantage ini tidak terhenti di situ sahaja kerana AddArmor turut memasang alat perenjat elektrik pada pemegang pintu yang boleh diaktifkan dengan menekan butang dari dalam kereta.

Bukan itu sahaja, jentera ini juga dilengkapi dengan tayar jenis run-flat bagi membolehkan pemandu meloloskan diri dari situasi berbahaya, manakala lubang ekzosnya ditutup dengan pelindungan khas bagi menghalang musuh daripada memasukkan sebarang objek asing.

Selain itu, berat tambahan daripada kevlar dan plat besi di bawah badan Vantage ini memaksa AddArmor untuk menaik taraf sistem suspensi asal.

Bagaimanapun, syarikat itu mendakwa modifikasi-modifikasi tersebut tidak menjejaskan prestasinya kerana perisai yang digunakan lebih ringan berbanding keluli balistik konvensional.

Tiada sebarang talaan yang dilakukan pada enjin, bermakna unit 4.0-liter twin-turbo V8 yang diperoleh daripada Mercedes-AMG itu kekal dengan 510PS dan 685Nm. Ia dipadankan dengan transmisi automatik lapan kelajuan yang ditugaskan untuk memacu roda belakang.

Vantage standard mampu memecut dari 0 hingga 100km/j dalam 3.6 saat namun versi AddArmor ini mungkin memerlukan masa yang lebih lama disebabkan berat tambahan yang dibawanya.

Menurut AddArmor, kos pakej perlindungan ini mencecah $32,500 (RM136,840) tidak termasuk kereta itu sendiri.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved