fbpx

Nissan akan jual EV dan hibrid sahaja di Eropah bermula tahun depan

nissan qashqai e-power 06

NISSAN ialah salah satu dari beberapa syarikat automotif yang mengambil keputusan untuk tidak lagi melabur dalam pembangunan enjin pembakaran dalaman untuk menepati piawaian Euro 7.

Hasilnya, bermula tahun depan, Nissan tidak akan lagi memperkenalkan sebarang model baharu di benua itu yang menggunakan enjin pembakaran dalaman (ICE) sepenuhnya.

Sebaliknya, pengeluar Jepun itu akan menambah penawaran model elektrik mereka dengan enam lagi produk baharu bermula musim panas tahun ini.

Nissan mempunyai sasaran untuk mencapai 75 peratus jualan di Eropah dengan kenderaan berelektrifikasi menjelang 2026. Sasaran lebih besar pastinya 100 peratus jualan dari kenderaan itu menjelang penghujung dekad (2030).

Menariknya, Nissan berkata enam model akan hadir tahun ini dan mereka akan mempunyai ‘pembezaan jelas’ disebabkan teknologi berbeza yang sedang atau akan dibangunkan.

Guillaume Cartier, pengerusi Nissan Europe berkata, “Kami telah mempersiapkan kepakaran elektrik kami untuk menghasilkan barisan teknologi berelektrifikasi yang menepati keperluan pelanggan, tetapi tidak berkompromi dengan keseronokan (memandu).”

Barisan model semasa Nissan di Eropah terdiri dari beberapa crossover, EV Leaf, Micra, serta kenderaan komersial ringan Townstar dan Primastar.

Nissan baru-baru ini memperkenalkan versi hibrid baharu Juke dan Qashqai manakala Leaf dikemaskini untuk 2022.

GT-R pula dihentikan jualannya di Eropah disebabkan faktor emisi.

Lihatkan Ulasan (1)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved