fbpx

Nissan GT-R dihenti pengeluaran di Eropah kerana peraturan emisi

nissan gt-r t-spec 2021 07

NISSAN GT-R R35 telah mula dilancar pada 2007 dan masih dikatakan antara supercar paling berupaya di dunia.

Penggantinya pula masih belum jelas tetapi Nissan telah pun menghentikan pengeluaran dan penawaran GT-R di beberapa pasaran seluruh dunia.

Selepas Australia menamatkan jualan GT-R disebabkan peraturan kemalangan lebih ketat, nampaknya Eropah pula terpaksa mengucapkan selamat tinggal kepada Godzilla ini.

Menurut Autoblog.nl, GT-R tidak lagi boleh didapati di banyak negara-negara Eropah. Walaupun masih didapati di Jerman dan Belgium contohnya, pengedar-pengedar di Belanda, Itali, Sepanyol dan beberapa negara lain tidak lagi menerima tempahan GT-R.

Media Belanda itu juga mendapat pengesahan dari Nissan bahawa supercar itu akan meninggalkan terus pasaran Eropah – sekurang-kurangnya buat masa ini – disebabkan standard emisi/pelepasan yang semakin ketat.

Mereka juga menyatakan bahawa GT-R sudahpun cukup mahal untuk dimiliki di negara itu dan agak susah untuk pengedar menjualnya.

Kali terakhir ia dijual di Belanda, harga permulaan GT-R ialah 183,000 Euro (lebih RM850k) manakala GT-R Nismo bermula pada 303,000 Euro (lebih RM1.4 juta).

Untuk pasaran lain seperti di Amerika Syarikat, Nissan GT-R akan masih ditawarkan dan secara perbandingan menerus, harganya masih lebih rendah berbanding di Eropah.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved