fbpx

Hino dan MARA bekerjasama hasilkan tenaga kerja mahir MRO kenderaan komersial

Hino 700 Series bukan sekadar trak biasa
Hino 700 Series bukan sekadar trak biasa.

Hino Motors Sales (Malaysia) Sdn Bhd (Hino) telah menandatangani perjanjian persefahaman (MoU) dengan Majlis Amanah Rakyat (MARA) yang bertujuan meningkatkan pembangunan dari segi keusahawanan, pendidikan dan pelaburan dalam industri automotif.

Perjanjian ditandatangani oleh Pengarah Urusan Hino, Atsushi Uchiyama dan Ketua Pengarah MARA, Dato Azhar Abdul Manaf.

Perkongsian strategik antara Hino dan MARA ini bertujuan untuk membangunkan program tenaga kerja mahir terutamanya dalam bidang penyelenggaraan, pembaikan dan operasi (MRO) kenderaan komersial.

Selain itu, kerjasama ini dapat meningkatkan pertumbuhan industri automotif dan menggalakkan perkongsian pengetahuan serta teknologi.

Menurut Datuk Seri Panglima Hajah Azizah, kolaborasi ini bukan sahaja memberi manfaat kepada MARA dan HINO, malah ianya akan meningkatkan penglibatan Bumiputera dalam industri automotif terutamanya bidang MRO di samping menghasilkan tenaga kerja berkemahiran untuk masa hadapan.

Atsushi Uchiyama pula berkata, “MARA merupakan pelanggan setia kami sejak tertubuhnya HINO di Malaysia pada tahun 1977 lagi.

“Di HINO, kami mengalu-alukan kolaborasi sebegini dalam membuka peluang serta potensi baru industri automotif di Malaysia terutamanya di kawasan pedalaman,” tambahnya lagi.

Hadir sama untuk menyaksikan majlis tandatangan MoU ialah Pengerusi MARA Datuk Seri Panglima Hajah Azizah dan Pengarah HINO, Ahmad Yasmin Yahya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved