fbpx

Cadillac Ciel Concept sebuah GT mewah yang tidak menjadi realiti

cadillac ciel concept 03

SEJAK zaman dahulu lagi, pengeluar kenderaan membangunkan kereta konsep untuk mendemonstrasikan dan mencuba idea-idea baharu, sama ada berkaitan aspek reka bentuk atau pun teknologi.

Bergantung kepada faktor-faktor seperti penerimaan, kos, kebolehlaksanaan dan bermacam lagi, ada kereta konsep yang dibawa ke peringkat seterusnya untuk dibangunkan menjadi model produksi dan tidak kurang juga yang kekal sebagai konsep sekadar untuk dipamerkan di ibu pejabat, muzium atau pun pertunjukan motor.

Apa yang anda lihat ini ialah kereta konsep Cadillac Ciel (disebut “C-L”) yang dihasilkan pada 2011. Diperkenalkan buat pertama kali pada acara Concours d’Elegance di Pebble Beach, ia merupakan sebuah grand tourer tidak berbumbung yang diinspirasikan oleh kecantikan semula jadi pantai-pantai di California.

Sudah tentu, perkara pertama yang menarik perhatian anda pastinya bentuk badan kereta ini yang panjang dan rendah, tidak ubah seperti model Eldorado yang popular ketika era 60an. Sifat elegannya terpancar menerusi warna luarannya yang dikenali sebagai Cabernet. Menurut Cadillac, warna itu diilhamkan oleh wain merah di bawah sinaran cahaya matahari.

Selain itu, ia juga mempunyai kerangka cermin penghadang angin aluminium, manakala pintunya dibuka secara terbalik gaya Perancis bagi menampakkan ruang dalamannya yang dramatik. Apa yang menarik, rim 22-incinya itu turut diperbuat daripada aluminium dan disadur dengan kemasan brushed nickel sebagai penyudah.

Ruang dalaman Ciel pula menampilkan penggunaan material-material mewah seperti balutan upholsteri kulit premium pada tempat duduk, trim kayu yang diperoleh dari pokok zaitun di Naples, Itali, serta kemasan aluminium pada papan pemuka.

Sekali imbas, kabin Ciel memang tampak elegan dan mewah namun ia juga didatangkan dengan pelbagai kelengkapan dan ciri yang memfokuskan kepada aspek praktikaliti dan keselesaan penumpang.

Antaranya termasuklah bolster pada tempat duduk, pencahayaan ambien, ruang storan dengan pengecas induktif dan Bluetooth, fungsi penyejuk dan pemanas pada semua tempat duduk, selimut kasmir, aromaterapi dan pelbagai lagi. Turut disertakan ialah bekas menyimpan cerut pada konsol tengah belakang.

Di bawah bonet, terdapat enjin 3.6-liter twin-turbo V6 yang dipadankan dengan sistem hibrid dan bateri lithium ion. Gandingan ini menghasilkan kuasa keseluruhan berjumlah 425hp dan 583Nm, cukup tinggi untuk membuatkan grand tourer mewah seperti Ciel ini meluncur dengan begitu lancar.

Namun, agak malang kerana Ciel tidak dibangunkan sebagai model produksi walaupun mendapat sambutan yang agak memberangsangkan. Cadillac dan General Motor terlepas satu peluang keemasan kerana ia dilihat mempunyai potensi untuk memberikan saingan sengit terhadap Rolls-Royce dan jenama-jenama mewah yang lain.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved