fbpx

Sistem EBS pada Airbus Helicopters petanda hibrid untuk enjin pesawat?

airbus h130 flightlab ebs – aviation week

AIRBUS Helicopters baru-baru ini berjaya membuat penerbangan ujian untuk Engine Back-up System (EBS) pada pesawat Flightlab miliknya.

Airbus H130 Flightlab. Imej oleh: Rotorhub

Ujian dengan kerjasama French Civil Aviation Authority DGAC itu mungkin akan membuka jalan ke arah sistem janaan kuasa hibrid bagi helikopter. Dalam pada masa yang sama, sistem EBS ini akan menambah baik keselamatan penerbangan dalam jangka masa pendek.

Sasaran utama kempen ini bertujuan meningkatkan keselamatan bagi pesawat satu enjin dengan memberikan bantuan elektrik kecemasan jika berlaku kegagalan turbin.

Flightlab atau pesawat Airbus H130 ini telah dilengkapi dengan motor elektrik berkuasa 100kW yang dipasang pada kotak gear, dan ia mampu membekalkan kuasa elektrik selama 30 saat jika berlaku kegagalan enjin.

Ini membolehkan juruterbang mendapat lebih masa untuk bertindak balas serta mengekalkan kelajuan rotor, EBS akan memberikan pendaratan lebih selamat dan lancar ke darat.

Di samping untuk keselamatan, inisiatif ini juga bertujuan meningkatkan prestasi enjin. Berat maksima semasa berlepas akan dapat ditambah, melebihi berat sistem EBS itu sendiri. Jadi ini memberikan kapasiti kargo lebih banyak untuk pesawat.

“Penerbangan EBS ini merupakan satu langkah pertama yang penting ke arah sistem kuasa hibrid di masa depan dan kami sudah pun menantikan fasa kedua projek ini dengan lebih tenaga dan kuasa pada pesawat,” kata Tomasz Krysinski, Ketua Kajian dan Inovasi di Airbus Helicopters.

Sistem ini serupa untuk hibrid kereta dimana walaupun kereta akan mempunyai berat lebih tinggi, prestasi tambahan yang ditawarkan adalah lebih baik dan berbaloi dengan pertambahan itu.

Sebagai contoh, BMW 330e mempunyai prestasi lebih baik dari 320i, dan begitu juga Volvo S60 T8 PHEV yang lebih berkuasa dari varian T6.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved