fbpx

Pesawat kargo terbesar dunia, Antonov An-225 musnah dalam serangan Rusia di Ukraine

Antonov An-225 07

PESAWAT kargo terbesar dunia, Antonov An-225 dilaporkan telah musnah semasa serangan Rusia terhadap Ukraine baru-baru ini.

Imej satelit dari Maxar Technologies yang menunjukkan kemusnahan semasa serangan.

Pesawat malang itu berada di Lapangan Terbang Gostomel yang terletak 25km dari Kyiv bagi proses penyelenggaraan ketika serangan.

Menurut Ukroboronprom, syarikat pertahanan milik Ukraine yang menguruskan Antonov, mengeluarkan kenyataan rasmi mengenai status terkini pesawat tersebut.

Kenyataan rasmi tersebut telah menyatakan bahawa Antonov An-225 telah pun musnah pada Ahad lalu dan menjangkakan kos pembinaan semula sekitar USD3 Billion yang bersamaan RM12.6 Billion.

Selain itu, kenyataan rasmi tersebut turut menyatakan tempoh pembinaan semula akan mengambil masa sekitar lima tahun.

Ketika kejadian, dilaporkan bahawa salah sebuah enjin dalam proses baik pulih sekaligus menyebabkan pesawat itu tidak mampu terbang meskipun arahan telah pun dikeluarkan untuk mengosongkan lapangan terbang.

Antonov An-225 merupakan satu-satunya pesawat kargo terbesar dunia dengan kapasiti muatan 250 tan. Pesawat ini mempunyai bukaan wingspan sepanjang 88 meter dan 84 meter panjang serta dikuasakan dengan enam unit enjin turbofan.

Pesawat ini sering kali menarik perhatian setiap kali kemunculannya di serata dunia dan pernah membuat pendaratan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada tahun 2018.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved