fbpx

Ford Ranger Raptor 2022 dengan 3.0-liter V6 dan sistem anti-lag dari kereta lumba GT

ford ranger raptor 2022 01

FORD Ranger Raptor telah berada dalam pasaran sejak 2018 dan kini jenama Blue Oval itu menggantikannya dengan generasi baharu sepenuhnya.

Paling penting, Ranger Raptor kini mendapat enjin baharu 3.0-liter V6 menggantikan 2.0-liter 4-silinder sebelum ini. Barulah betul-betul Raptor!

Walaubagaimanapun, kuasa tidaklah 400hp seperti pada Explorer ST, sebaliknya ia ditala agar menghasilkan 288hp dan 491Nm, masih lebih dari mencukupi! Kotak gear dikekalkan iaitu automatik 10-kelajuan.

Ford juga menawarkan pilihan diesel untuk Ranger Raptor baharu ini. Tetapi untuk versi petrol, trak prestasi ini akan menampilkan teknologi anti-lag yang diadaptasi dari jentera lumba GT dan hot hatch Focus ST.

Anti-lag ini akan memastikan kedua-dua unit turbo berpusing sehingga tiga saat agar kuasa dan respon dikekalkan walaupun anda melepaskan sebentar pedal minyak.

Seperti sesebuah trak pikap dengan nama Raptor, Ranger ini juga mendapat suspensi khas untuk membolehkannya mengharungi semua jenis permukaan.

Ranger Raptor baharu ini dilengkapi penyerap hentak FOX 2.5-inci yang dipasang pada lengan suspensi atas dan bawah aluminium berserta sistem link Watt di belakang.

Pergerakan suspensi adalah lebih panjang berbanding Ranger biasa dan daya serapan ditingkatkan sebanyak 25 peratus.

Ranger Raptor juga dibina dengan beberapa bahagian yang diperkukuh iaitu tiang-C, ruang kargo dan tayar simpanan. Bahagian lain yang diperkukuh adalah cagak suspensi depan dan belakang.

Ford Ranger Raptor baharu ini mendapat sistem pacuan semua-roda dengan transfer-case dua-kelajuan kawalan elektronik. Pengunci differential depan dan belakang pula boleh dikawal dengan mod-mod berikut: Normal, Sport, Slippery, Rock Crawl, Sand, Mud/Ruts dan Baja.

Ciri lain adalah lampu depan LED matriks, rim 17-inci dengan tayar all-terrain, ekzos sport boleh laras, pemijak tepi aluminium, dan ruang-ruang kemasukan udara di depan.

Ruang dalaman pula direka yang mana menurut Ford, mengmabil inspirasi jet pejuang. Ia juga didatangkan dengan paddleshift, kluster instrumen digital 12.4-inci, sistem infotainmen menegak SYNC4 12-inci, Android Auto, Apple CarPlay, dan sistem audio B&O dengan 10 pembesar suara.

Ford Ranger Raptor ini akan mula dijual di Eropah pada penghujung musim panas, manakala untuk Amerika Syarikat, dijangka mula dipasang pada Mei 2023.

Diharapkan Ranger Raptor baharu ini dapat tiba ke Malaysia menjelang hujung tahun ini. Berapakah harga anggarannya anda rasa? Ford Ranger Raptor sedia ada dijual pada harga sekitar RM208,888.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved